Nauczyciel : mgr Tomasz Cybulski
Program nauczania „Łączy nas śpiew”- zajęcia
artystyczne Joanna Sztejnbis- Zdyb
Program nauczania „Muzyczny świat” Teresa Wójcik, Anna Ślusarz
Przedmiotowy System Oceniania –
muzyka w gimnazjum
PSO został opracowany w oparciu o
następujące dokumenty:
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dn. 30 kwietnia 2007 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
·
Wewnątrzszkolny
System Oceniania
·
Podstawa
programowa z muzyki dla gimnazjum
·
Program
nauczania muzyki w gimnazjum autorstwa Teresy Wójcik
Ocena wiedzy i umiejętności uczniów z przedmiotu muzyka nie
jest dla nauczyciela sprawą szablonową. Nauczyciel, dokonując oceny osiągnięć
uczniów, bierze pod uwagę przede wszystkim:
• poziom uzdolnień i predyspozycji muzycznych ucznia
• indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji
określonych działań muzycznych
• postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań
• uzyskany poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych
form aktywności muzycznej
i wiadomości z teorii oraz historii
muzyki
• postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki
• podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań , włączanie
się w życie artystyczne szkoły
• rozwijanie własnych umiejętności i zainteresowań
muzycznych
OBSZARY AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE
• Wiedza (zapamiętanie i
rozumienie wiadomości teoretycznych zdobytych podczas lekcji oraz nauki
własnej)
• Umiejętności (wykorzystywanie
wiedzy teoretycznej w praktyce, prawidłowa interpretacja i samodzielne
rozwiązywanie problemów związanych z przedmiotem, poprawne korzystanie z pomocy
dydaktycznych, umiejętność pracy w grupie)
• Postawy (samodzielność i
aktywność podczas lekcji, kreatywne podejście do zadań i problemów, prowadzenie
zeszytu przedmiotowego oraz ćwiczeń, odrabianie zadań domowych, artystyczna
działalność pozalekcyjna)
OGÓLNE KRYTERIA OCEN Z MUZYKI
Narzędzia
pomiaru:
Ø śpiew,
Ø grę na instrumencie,
Ø odpowiedzi ustne,
Ø aktywność na lekcjach (stosownie do
potrzeb tematów lekcji),
Ø działalność w kołach zainteresowań
Ø udział w konkursach
Ø przygotowanie do lekcji
Ø zadania domowe
Ø wkład w przygotowanie imprez
szkolnych
KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM
AKTYWNOŚCI
ŚPIEW:
Uczeń jest zobowiązany do zaśpiewania
danego materiału muzycznego na miarę swoich możliwości. Znajomość piosenki
sprawdzana będzie głównie pod kątem stopnia opanowania tekstu, jednak musi być
on śpiewany a nie recytowany.
OCENA
|
WYMAGANIA
|
celująca
|
zaprezentowanie
piosenki z własnym akompaniamentem
|
bardzo
dobra
|
zaśpiewanie
dowolnie wybranej przez nauczyciela zwrotki piosenki,
z pamięci
|
dobra
|
zaśpiewanie
dowolnie wybranej przez ucznia zwrotki piosenki,
z pamięci
|
dostateczna
|
zaśpiewanie
z pomocą tekstu wybranej przez nauczyciela zwrotki piosenki
|
dopuszczająca
|
zaśpiewanie
z błędami wybranej przez ucznia zwrotki, z pomocą tekstu
|
niedostateczna
|
odmowa
zaśpiewania piosenki
|
GRA NA
INSTRUMENCIE (FLECIE PROSTYM)
Uczeń
jest zobowiązany do wykonania materiału zadanego przez nauczyciela.
ODPOWIEDű
USTNA
Przy ocenie
odpowiedzi ustnej bierze się pod uwagę:
• zawartość
merytoryczną wypowiedzi
• umiejętność
formułowania myśli
• stosowanie
języka muzycznego
AKTYWNOŚĆ
NA LEKCJACH I PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI
Aktywność na lekcjach nagradzana jest
plusem. Za każde 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Każdy uczeń może
zdobyć na jednej lekcji dowolną liczbę plusów. Gromadzenie plusów może odbywać
się przez kilka kolejnych lekcji; nie wyklucza to zdobycia ocen. W semestrze
można być jeden raz nieprzygotowanym (odnotowywane
w zeszycie prowadzonym przez nauczyciela) po zgłoszeniu przed rozpoczęciem
lekcji. Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną
DZIAŁALNOŚĆ
W KOŁACH ZAINTERESOWAŃ
Taka
aktywność nagradzana jest cząstkowymi ocenami celującymi:
• za udział w konkursach, przeglądach
muzycznych na różnych etapach;
• za aktywny udział w muzycznych
zajęciach pozalekcyjnych (chór szkolny, zespół wokalny,
warsztaty muzyczne)
ZADANIA
DOMOWE
Przy
ocenianiu pracy domowej bierze się pod
uwagę:
• zawartość rzeczową
• prawidłowość formy wykonania
• wkład własnej pracy
Brak pracy domowej jest równoznaczny
z nieprzygotowaniem do lekcji. Uczeń może takie nieprzygotowanie zgłosić tylko
raz w semestrze. Brak zeszytu lub ćwiczeń, gdy sprawdzane jest w nim zadanie
domowe, traktowane jest jako brak zadania domowego.
KRYTERIA WYMAGAŃ NA
POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
- zdobył
wiedzę wykraczającą ponad program nauczania
- gromadzi
dodatkowe wiadomości związane z muzyką
- śpiewa
utwory z pamięci do własnego akompaniamentu
- bierze czynny
udział z pozalekcyjnych zajęciach muzycznych
-
uczestniczy w koncertach i przedstawieniach muzycznych
- aktywnie
uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły
- wzorowo
organizuje i współpracuje w grupie
Ocenę bardzo
dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował
wiedzę objętą programem nauczania
- poprawnie
śpiewa z pamięci pieśni i piosenki
- posługuje
się zapisem nutowym podczas śpiewu oraz gry na instrumencie
- zaliczył
wszystkie wymagane utwory na instrumencie
- swobodnie
wypowiada się na temat muzyki
- samodzielnie
wykonuje powierzone zadania
- wykazuje
aktywną postawę przy realizacji zadań indywidualnych i grupowych
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
- opanował
podstawową wiedzę objętą programem nauczania
- rozwiązuje
samodzielnie zadania
- poprawnie
gra poznane utwory
- chętnie
śpiewa i gra wykorzystując zdobytą wiedze muzyczną
- poprawnie
organizuje miejsce pracy i efektywnie wykorzystuje czas
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
- opanował
wiadomości na poziomie podstawowym
- rozwiązuje
zadania o niewielkim stopniu trudności
- zna nazwy
solmizacyjne dźwięków
- potrafi
zaśpiewać utwór poprawnie pod względem rytmicznym
- zagrał
gamę C-dur oraz kolędę
- zna grupy
instrumentów
- realizuje
ćwiczenia praktyczne
- przy prezentacji utworu wspomaga się tekstem
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w
wiedzy i umiejętnościach chociaż podejmuje starania
- wykazuje
minimum aktywności
- nie
potrafi zaśpiewać utworu ale recytuje jego tekst
- zagrał na
flecie gamę C- dur
- prowadzi
zeszyt ćwiczeń
- nie
potrafi wykonywać samodzielnie ćwiczeń muzycznych
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
- nie
wykazuje aktywności i zaangażowania
- nie
potrafi i nie chce śpiewać ani grać na instrumencie
- nie
prowadzi zeszytu ćwiczeń
- nie
wykonuje najprostszych ćwiczeń mimo zachęty i pomocy nauczyciela
- nie
potrafi organizować sobie pracy
- nie
wykazuje zainteresowania przedmiotem
Ocena semestralna i końcoworoczna
jest wyznacznikiem wiedzy, umiejętności i postaw ucznia w zakresie przedmiotu.
Wynika z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym semestrze, nie jest
jednak średnią arytmetyczną tych ocen.
Opracował: mgr Tomasz Cybulski
Przedmiotowy System Oceniania
Zajęcia artystyczne- „Łączy nas śpiew”
PSO został opracowany w oparciu o
następujące dokumenty:
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dn. 30 kwietnia 2007 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
·
Wewnątrzszkolny System Oceniania
·
Podstawa programowa – zajęcia
artystyczne
·
Program nauczania „Łączy nas śpiew”-
zajęcia artystyczne autorstwa Joanny Sztejnbis- Zdyb
Ocena
pracy uczniów na zajęciach artystycznych jest szczególnie utrudniona ze względu
na duże różnice uzdolnień uczniów i poziomu ich rozwoju. Dlatego kontrolowanie
i ocenianie będzie obejmować różne obszary aktywności ucznia. Nauczyciel będzie
obiektywnie oceniał realne osiągnięcia ucznia w zakresie rozwoju umiejętności
wokalnych, rozwój wyobraźni muzycznej, opanowanie wiedzy muzycznej,
a także zaangażowanie, staranność i dyscyplinę pracy.
Ocena
wyników nauczania będzie oparta na obserwacji aktywności podczas zajęć,
natomiast sprawdzanie stopnia opanowania melodii piosenek odbywało się będzie
przez wykonanie ich w małych grupach (dwu-, czteroosobowych).
Umiejętność
śpiewu będzie oceniana wg następujących kryteriów:
- czystość intonacyjna
- poprawność rytmiczna
- muzykalność
- interpretacja
Ostateczna ocena ucznia będzie
wypadkową jego umiejętności, wiedzy,
aktywności
i kreatywności podczas aktywnego uprawiania muzyki, jakim jest śpiew w zespole.
Kryteria wymagań na
poszczególne oceny
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
- opanował
zakres wiadomości na ocenę dobrą
- śpiewa
poprawnie partię swojego głosu sam
- śpiewa w
kanonie i układzie dwugłosowym
- odtwarza
utwór w odpowiednim tempie z prawidłową dynamiką i artykulacją z pamięci
- aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym
szkoły
-
reprezentuje szkołę w konkursach i przeglądach muzycznych
Ocenę bardzo
dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował
zakres wiadomości na ocenę dobrą
- śpiewa
poprawnie partię swojego głosu sam z pamięci
- śpiewa w
kanonie i układzie dwugłosowym
- uczestniczy
w życiu kulturalnym szkoły
- odtwarza
utwór z czystą intonacją i dykcją
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
- opanował
zakres wiadomości na ocenę dostateczną
- poprawnie
wykonuje ćwiczenia rozśpiewujące
- śpiewa
poprawnie partię swojego głosu w grupie z pamięci
- poznaje
arcydzieła muzyki wokalnej
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń,
który:
- opanował
zakres wiadomości na ocenę dopuszczającą
- śpiewa
poprawnie partię swojego głosu w grupie z pomocą nut
- odtwarza
utwór z nieczystą intonacją ale poprawna dykcją
- rozwija
umiejętności zespołowej pracy artystycznej
- jest
aktywny, chętny do współpracy
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
- śpiewa
partię swojego głosu w grupie z pomocą nut
- odtwarza utwór
z nieczystą intonacją i niepoprawną dykcją
- biernie
uczestniczy w życiu kulturalnym
- jest
aktywny
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
- odmawia
zaśpiewania partii swojego głosu w grupie z nut i pomocą nauczyciela
- nie
wykazuje zainteresowania przedmiotem
- w sposób
lekceważący traktuje pracę uczniów i nauczyciela
- nie wykazuje aktywności i zaangażowania
Opracował:
mgr Tomasz Cybulski
|