Jak oceniam-karta informacyjna dla uczniów
Przedmiot: plastyka Nauczyciel: Małgorzata Hejman
Kryteria wymagań na poszczególne oceny z przedmiotu sztuka Jak oceniam-karta informacyjna dla uczniów
Przedmiot: plastyka Nauczyciel: Małgorzata Hejman
Kryteria wymagań na poszczególne oceny z przedmiotu sztuka
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: -opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo; -wykazuje zainteresowania sztuką ( bierze udział w wystawach, koncertach); -podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych źródeł, angażuje się w życie artystyczne szkoły); -reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych, zdobywa nagrody i wyróżnienia na szczeblu powiatowym i wyżej.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-pamięta nazwy miejsc, osoby twórców, dzieła i wydarzenia artystyczne, podaje ich poprawną interpretację, opis; -potrafi przyporządkować właściwe informacje dotyczące cech charakterystycznych zjawisk procesów, wydarzeń artystycznych i powiązać je z oglądanym obiektem, właściwie określić problematykę; -wykazuje inicjatywę w rozszerzaniu wiedzy i dzieli się zdobytymi informacjami z resztą klasy; -wykazuje wybitne zdolności twórcze podczas realizowania zadanych ćwiczeń praktycznych oraz z wyjątkową starannością realizuje te ćwiczenia; -prawidłowo i ze zrozumieniem posługuje się wprowadzonymi terminami plastycznymi i bez względu na podejmowany temat; -uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne rozwiązania projektów, -śledzi bieżące wydarzenia artystyczne, potrafi formułować i wyrażać opinie na temat analizowanych dzieł.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-rozumie, potrafi wymienić i usytuować w czasie omawiane przykłady twórczości artystycznej; -rozumie i potrafi używać do opisu dzieł i faktów artystycznych odpowiednich terminów plastycznych, -rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami artystycznymi, -potrafi poprawnie i starannie zrealizować zadane ćwiczenie plastyczne i muzyczne, -uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne rozwiązania projektów, -potrafi formułować i wyrażać opinie na temat analizowanych materiałów wizualnych
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-pamięta i rozumie najważniejsze fakty oraz cechy sztuki danego regionu, epoki i stylu, potrafi podać dowolne przykłady dzieł realizujących te cechy, -rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami artystycznymi, -posługuje się poprawnie terminami plastycznymi, rozumie treść poleceń i ćwiczeń praktycznych, -realizuje podane ćwiczenia praktyczne, -potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dotyczącej wiedzy na temat sztuki; -relacjonuje opinie innych na temat bieżących wydarzeń artystycznych,
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-pamięta i rozumie najważniejsze elementy, charakteryzujące konkretne zjawisko, epokę, styl, -rozumie podstawowe terminy plastyczne, -realizuje podane ćwiczenia plastyczne niestarannie, -lokalizuje omawiane fakty w czasie i miejscu, lecz nie potrafi podać konkretnych informacji i przyporządkować ich do materiałów wizualnych, -nie uczestniczy w ćwiczeniach zespołowych, nie wykazuje się aktywnością w zbieraniu dodatkowych materiałów.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie spełnia w stopniu zadawalającym żadnego z punktu powyżej opisanych wymagań.
Kryteria pracy w grupie
Kryteria Ocena bardzo dobra
1.Organizacja pracy - właściwy plan i wykonanie 2. podział zadań, podział ról - twórcze wypełnianie swojej roli 3. komunikacja - aktywne słuchanie 4. wiedza i umiejętności - twórcze wykorzystanie wiedzy i umiejętności 5.prezentacja - umiejętność przekazu swoich racji i oryginalnych pomysłów
Ocena dobra
1.Organizacja pracy - typowe wzorce w nowym układzie,według typowych rozwiązań 2. podział zadań, podział ról –praca zgodna z przydziałem 3. komunikacja -czynne uczestniczenie 4. wiedza i umiejętności -poprawne przekazywanie typowej wiedzy i praktyczne zastosowanie w sytuacjach typowych 5.prezentacja -typowe wzorce w nowym układzie(najbardziej dostępne)
Ocena dostateczna
1.Organizacja pracy - według typowych wzorców 2. podział zadań, podział ról - praca z instruktażem i pomocą 3. komunikacja - rozumienie tego co się słyszy 4. wiedza i umiejętności - wiedza bez umiejętności, umiejętności bez wiedzy 5.prezentacja -według typowych wzorców
Ocena dopuszczająca
1.Organizacja pracy - niepełne wykonanie zadania 2. podział zadań, podział ról - zmienianie funkcji, brak odpowiedzialności 3. komunikacja - sluchanie 4. wiedza i umiejętności - wiedza wyrywkowa, proste umiejętności praktyczne 5.prezentacja -niepelne wykonanie zadania
Kryteria wypowiedzi ustnej
Kryterium Ocena bardzo dobra
Zgodność wypowiedzi z tematem-pełna zgodność Zakres merytoryczny(wiedza)- wyczerpujący Kompozycja wypowiedzi- wyczerpujący Stosowanie terminologii przedmiotu-stosowanie terminów i pojęć specjalistycznych
Ocena dobra
Zgodność wypowiedzi z tematem- 2-3 błędy lub niezgodność, niewłaściwy dobór treści do tematu Zakres merytoryczny(wiedza)- 2-3 usterki, lub braki w zakresie wyczerpania tematu Kompozycja wypowiedzi- zachowana równowaga między poszczególnymi częściami wypowiedzi, lub brak wniosków i uogólnień Stosowanie terminologii przedmiotu- niewłaściwe stosowanie niektórych pojęć
Ocena dostateczna Zgodność wypowiedzi z tematem-fragmentaryczne 30-40% zgodności z tematem Zakres merytoryczny(wiedza)- 50% wiadomości wykorzystanych w odpowiedzi
Kompozycja wypowiedzi- wypowiedź nieuporządkowana Stosowanie terminologii przedmiotu- fragmentaryczne wykorzystanie terminologii. lub jej niewłaściwe stosowanie
Ocena dopuszczająca
Zgodność wypowiedzi z tematem-minimalny 25-30% zakres zgodności wypowiedzi z tematem Zakres merytoryczny(wiedza)- pojedyncze elementy wiedzy dobrane chaotyczne i przypadkowe
Kompozycja wypowiedzi- wypowiedź chaotyczna, brak spójności Stosowanie terminologii przedmiotu- niestosowanie terminologii specjalistycznej, lub stosowanie niewłaściwe
Kryteria wypowiedzi artystycznej(plastyka)
Kryteria Ocena bardzo dobra
Kompozycja(dla plastyki)- zachowana logika, twórcze wykonanie Dobór środków wyrazu- wyczerpujący i twórczy dobór środków
Działalność- oryginalne pomysły, własna interpretacja Kreatywność- twórczy sposób przedstawienia tematu, zastosowanie wiedzy w sytuacjach problemowych
Ocena dobra
Kompozycja(dla plastyki)- zachowana logika, typowe rozwiązania Dobór środków wyrazu- 2-3 usterki, lub braki w zakresie wykorzystania środków
Działalność- poprawny przekaz Kreatywność-wypowiedź typowa, inwencja własna ograniczona
Ocena dostateczna
Kompozycja(dla plastyki)- zachwiana logika kompozycji Dobór środków wyrazu-50% środków wyrazu wykorzystanych prawidłowo
Działalność- bierny sposób odtwarzania Kreatywność-wypowiedź odtwórcza, minimalny stopień kreatywności
Ocena dopuszczająca
Kompozycja(dla plastyki)- brak logiki, nieprawidłowy dobór kompozycji Dobór środków wyrazu-pojedyncze środki wyrazu, zastosowane przypadkowo
Działalność- przekaz nieuporządkowany, chaotyczna wypowiedź Kreatywność-brak kreatywności własnej, brak pomysłu i własnych rozwiązań
3. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA
Percepcja poprzez sztukę
Uczeń:
- Potrafi formułować wypowiedź ustną z
zakresu dziejów sztuki lub problematyki plastycznej z użyciem terminologii
plastycznej – określeń środków wyrazu plastycznego.
- Potrafi formułować wypowiedź pisemną jako
list, opis działania, projekt, sprawozdanie – ewaluację, charakterystykę
porównawczą.
- Analizuje i interpretuje teksty
literackie – źródłowe: artykuły, wypowiedzi, opisy działań artystycznych.
- Umie dokonać pisemnej analizy dzieła
sztuki oraz przygotować formę wykładu lub prezentacji.
- Opisuje słownie i pisemnie własne
działanie artystyczne i działania grupy.
- Jest przygotowany poprzez wiedzę do
percepcji form teatralnych klasycznych i współczesnych XX i XXI w. jako
nowej formy ekspresji wyrazu i realizacji scenicznej i plastycznej.
- Definiuje teatr jako rodzaj interakcji
artystycznej między twórcami i widzami oraz jego rodzaje, cele, twórców i
ich realizacje.
- Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym
poprzez bezpośredni kontakt w dziełami teatralnymi z zakresu sztuki
współczesnej i klasycznych form teatralnych oraz w bieżących wydarzeniach
kulturalno-artystycznych.
- Identyfikuje się z kulturą i tradycją
własnego narodu, poznając je poprzez różne dziedziny kultury i wzajemne
ich korelacje – teatr, sztuki plastyczne, muzyka, literatura.
- Posiada
poczucie przynależności i związku z dziedzictwem kultury
śródziemnomorskiej – posiada wiedzę o jej cechach, wytworach artystycznych
i wpływach na kulturę Europy i naszego narodu.
- Określa teatr polski we wszystkich jego
przejawach na tle historii teatru Europy i świata.
- Wykazuje szacunek dla odrębności innych
kręgów kulturowych oraz chęć poznania ich kultury i kontekstów
społeczno-politycznych.
- Korzysta z przekazów medialnych – filmów
w tym DVD, internetu, technologii komputerowej i cyfrowej do uzyskiwania
informacji i wzbogacania własnej działalności twórczej w tworzeniu
wypowiedzi ustnych, prezentacji multimedialnych i nowych form wypowiedzi
artystycznych, z uwzględnieniem znajomości prawa autorskiego dotyczącego
ochrony własności intelektualnej
- Potrafi samodzielnie dotrzeć do źródeł
informacji na temat sztuki i zjawisk artystycznych zawartych w
czasopismach, książkach, podręcznikach, encyklopediach, słownikach oraz
innych mediach, internecie.
- Zna tytuły i autorów słynnych realizacji
teatralnych starożytnych, nowożytnych i współczesnych, nazwy wiodących
placówek kulturalnych – teatrów, galerii, muzeów (krajowych i
zagranicznych) oraz potrafi odszukać informacje na ich temat w mediach,
np. w internecie.
Ekspresja poprzez sztukę
Uczeń:
- Tworzy za pomocą
linii, kreski, konturu, modelunku światłocieniowego, plamy walorowej
rysunek jako szkic, rysunek studyjny, formę indywidualnej wypowiedzi
plastycznej.
- Używa szerokiej
palety barw oraz różnych rodzajów farb i technik malarskich do tworzenia
barwnych kompozycji realistycznych, interpretacyjnych oraz abstrakcyjnych
w sposób celowy w oparciu o wiedzę o kolorze – malarstwo naścienne,
szablonowe, graffiti.
- Rozwija
wyobraźnię przestrzenną konstruując kompozycje i aranżacje przestrzenne z
różnorodnych materiałów, np. papier, plastik, szkło, rośliny oraz tworzy
formy przestrzenne niekonwencjonalne jako instalację – mobile, realizacje
land art.
- Potrafi
interpretować i ilustrować pojęcia metaforyczne w formie trójwymiarowej
oraz przenosić realizacje plastyczne w przestrzeń publiczną.
- Wykonuje układy
kompozycyjne w oparciu o zasady i rodzaje kompozycji plastycznej z
zastosowaniem znaku plastycznego, liternictwa, symbolu – graffiti, vlepka.
- Projektuje
prezentacje multimedialne, formy obrazowe i układy liternicze za pomocą
komputerowych programów graficznych.
- Tworzy wypowiedź
plastyczną i dokumentację używając fotografii cyfrowej oraz krótkich form
filmowych.
- Aranżuje nowe
formy wypowiedzi plastycznej – performance, happening. Potrafi łączyć w
tych wypowiedziach różne dziedziny sztuki np. film, muzykę i plastykę.
- Stosuje
różnorodne formy ekspresji wyrazu w sztuce w zależności od realizacji
danego zagadnienia plastycznego i własnej interpretacji.
- Rozróżnia i potrafi zastosować we własnej
wypowiedzi plastycznej środki wyrazu artystycznego i techniki
poszczególnych stylów i kierunków w dziejach sztuki XX i XXI w.
- Tworzy formy
plastyczne oparte zarówno o myślenie koncepcyjne oraz ekspresję
emocjonalną.
- Stosuje technikę collage.
- Projektuje i tworzy wystawy własnych oraz
grupowych realizacji artystycznych.
- Wykazuje twórczą postawę w opisie i
interpretacji świata poprzez działalność artystyczną – literacką,
plastyczną.
- Posługuje się środkami wyrazu
artystycznego charakterystycznymi dla teatru greckiego, teatru cieni,
sceny plastycznej, teatru obrazu, klasycznego i współczesnego – tworzy
scenariusze, kostiumy, scenografie, oprawę multimedialną do własnych
realizacji teatralnych i plastycznych, wyrażając własne myśli, emocje, interpretacje
tekstów literackich, opinie społeczne oraz realizując zadania artystyczne.
- Wzbogaca
tradycyjne techniki realizacji teatralnej i plastycznej o inne formy,
takie jak: fotografia, film oraz inne elementy przekazów medialnych –
internet, programy graficzne w kompozycjach na płaszczyźnie i w
przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej.
- Umiejętnie wykorzystuje określone środki
formalne do osiągnięcia zamierzonego celu kompozycyjnego w realizacji
teatralnej i plastycznej.
- Realizuje projekty w zakresie sztuk
wizualnych jako rodzaju komunikatu pozawerbalnego, wyrażonego w formie
abstrakcyjnej, przedstawiającej oraz interpretacyjnej z użyciem
konwencjonalnych i niekonwencjonalnych środków teatralnych i plastycznych
oraz narzędzi mediów i wytworów środowiska cyfrowego.
- Poszukuje oryginalnych rozwiązań w
działaniach twórczych oraz ma możliwość rozwoju własnych umiejętności
twórczych poprzez działania indywidualne, a także pracę w zespole i
eksponowania ich w postaci indywidualnych i zbiorowych występów scenicznych
lub tworzeniu wydarzeń o charakterze artystycznym na terenie szkoły.
- Potrafi dokonać samooceny i oceny pracy koncepcyjnej i twórczej –
literackiej, plastycznej innych ludzi (artystów, rówieśników) pod względem
merytorycznym i estetycznym.
- Umie pracować indywidualnie oraz w grupie
nad koncepcją i realizacją zadania o charakterze artystycznym.
Recepcja poprzez sztukę
Uczeń:
- Rozróżnia i opisuje klasyczne formy
teatralne – teatr grecki, tragedia, komedia, teatr elżbietański, opera,
komedia dell”arte, pantomima, widowisko szekspirowskie oraz formy po
wielkiej Reformie Teatru – ekspresjonistyczny, futurystyczny, absurdu i
konstruktywizmu, happening, performance na tle kultur w których
powstawały, przestrzeni geograficznej oraz w kontekście wydarzeń historycznych, przemian społecznych i technologicznych.
- Definiuje, rozróżnia i opisuje pojęcia –
teatr klasyczny oraz nowoczesny jako forma interakcji twórcy i odbiorcy.
- Posiada bazowe informacje na temat
teatru, jego funkcji, środków wyrazu artystycznego, technik tworzenia
przestrzeni scenicznej: scenografii, rekwizytów, kostiumów, oprawy
muzycznej, choreografii, charakteryzacji.
- Interpretuje tekst literacki do
klasycznej formy scenicznej, tworzy scenariusz, dialogi i narracje oraz
tworzy wypowiedź o charakterze teatralnym z użyciem współczesnych środków
wyrazu artystycznego – teatr plastyczny, teatr cieni.
- Potrafi wymienić najwybitniejszych
twórców teatralnych – dawnych i współczesnych w Polsce i na świecie oraz
ich realizacje teatralne i plastyczne.
- Analizuje dzieło sztuki według jego
treści, formy i ekspresji wyrazu oraz wykorzystuje je jako inspirację do
tworzenia własnej kreacji artystycznej – teatralnej, plastycznej.
- Konstruuje
wypowiedź pisemną lub ustną na temat sztuki teatralnej, posługując się
terminologią z zakresu wiedzy o teatrze i sztukach plastycznych.
- Posługuje się
nowymi określeniami – teatr obrazu, teatr sceny plastycznej, teatr cieni.
- Interpretuje i analizuje teksty
literackie opisujące wydarzenia artystyczne.
- Projektuje własne działanie twórcze oraz
bierze udział w projektowaniu działania lub formy artystycznej w zespole.
- Wyraża własne opinie, poszukuje, opisuje
i interpretuje świat oraz zagadnienia kulturowo-społeczne i kreacje
artystyczne a także formułuje wnioski na ich temat.
- Wykorzystując środki wyrazu artystycznego
różnych form artystycznych, tworzy własną wypowiedź sceniczną lub
działanie artystyczne, kreując własną interpretację i wyrażając własne
poglądy na otaczającą rzeczywistość.
- Dobiera ciekawe techniki realizacji
plastycznej lub wypowiedzi scenicznej w zakresie danego projektu
artystycznego, np. teatru sceny plastycznej.
- Komponuje, tworzy projekty kostiumów,
scenografii teatralnych, lalki cieni w sposób niekonwencjonalny,
oryginalny oraz szkice sytuacyjne do wizualizacji poszczególnych scen
sztuki teatralnej.
- Wybiera, projektuje i planuje własne
działanie lub działanie grupy na rzecz realizacji projektu artystycznego.
- Dokonuje sprawozdania – ewaluacji własnej
pracy nad projektem artystycznym oraz pracy grupy.
- Tworzy dokumentację – zapis procesu
twórczego związanego z daną realizacją artystyczną.
- Projektuje i tworzy własną i grupową realizację teatralną w przestrzeni
publicznej oraz ich oprawę informacyjno-graficzną – plakat, zaproszenie.
Zajęcia artystyczne- Agnieszka Trawińska
Cele
edukacyjne zajęć artystycznych ,, ZRÓB TO SAM ”
prowadzonych przez p. mgr Agnieszkę Trawińską
1. Cele
ogólne
Celem głównym zajęć artystycznych jest przygotowanie młodzieży gimnazjalnej do
życia w cywilizacji technicznej. Odbywa się to po przez realizację określonych
treści nauczania. Zadaniem szkoły jest zorganizowanie uczniom takich warunków,
aby mogli oni samodzielnie planować i podejmować działania techniczne przy
wykorzystaniu typowych metod stosowanych
w podstawowych dziedzinach techniki, bezpiecznie się posługując narzędziami i
przyrządami.
2. Cele
szczegółowe
Cele szczegółowe są formułowane i realizowane w
zgodzie z podstawą programową zajęć technicznych.
Sa to:
a) cele
kształcenia
Uczeń:
• Zna i
stosuje zasady bezpieczeństwa pracy
• Wymienia
i stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej
• Opisuje
zasady działania urządzeń oraz wie jak
posługiwać się nimi
• Czyta
i analizuje treści instrukcji obsługi urządzeń
• Wymienia
i charakteryzuje rodzaje włókien i omawia ich zastosowanie
• Omawia
sposób powstawania tkaniny i dzianiny
• Rozróżnia
i stosuje podstawowe ściegi ręczne
• Przedstawia
zasady wykonywania ubioru ( planuje i wykonuje prace praktyczne z
wykorzystaniem
poznanych
ściegów);
• Omawia
sposoby konserwacji odzieży i czyta oznaczenia na metkach
b) cele
wychowania
Uczeń:
• Ma
poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka
• Przyjmuje
postawę szacunku dla drugiego człowieka
• Jest
dokładny, wytrwały i cierpliwy
• Kształtuje
wyobraźnię przestrzenną, rozwija pomysłowość i podejmuje
twórcze działania
• Dba o
bezpieczeństwo swoje i innych
• Korzysta
z narzędzi i przyborów zgodnie z ich przeznaczeniem
• Stosuje
w sposób racjonalny zdobycze techniki
• Szanuje
cudzą własność
• Współdziała
w grupie
• Kształtuje
poczucie estetyki i wrażliwość
• Rozumie
znaczenie ochrony środowiska
• Prowadzi
proekologiczny styl życia
• Kształtuje
nawyki zdrowego trybu życia
• Potrafi
określić swoje mocne i słabe strony
• Dokonuje
wyborów zgodnych z powszechnie uznawanymi
wartościami
I.
• Tworzy
własny system wartości
II.
Treści programu
Wybrane następujące treści programu nauczania zostały pogrupowane
w moduły przeznaczone do realizacji na lekcjach zajęć artystycznych:
1. Zasady
bezpieczeństwa i higieny pracy na lekcjach zajęć artstycznych
2. Rysunek techniczny
3. Planowanie pracy.
Proces technologiczny
4. Krawiectwo
5. Papieroplastyka
6. Kulinaria
III.
IV.
Procedury osiągania celów
Procedury osiagąnia celów są zależne od metod nauczania i wynikają
ze specyfiki
przedmiotu. Ich zadaniem jest rozwijanie twórczej aktywności
uczniów, zainteresowanie wytworami współczesnej techniki oraz zdeterminowanie
do rozwijania swoich umiejętności poznawczych. Najczęściej stosowanymi metodami
nauczania na zajęciach technicznych są:
1. Metody podające – polegające na podaniu uczniowi przez
nauczyciela gotowych treści lub pracę ze źródłami informacji. Są to przede
wszystkim: pogadanka, wykład, wygłoszenie referatu, dyskusja, praca z ksiażka –
ćwiczeniami.
Proponowane tematy, w ramach których można zastosowac metody
podające:
·
Zasady bezpieczeństwa i pracy na lekcjach techniki
·
Ochrona przeciwpożarowa w szkole
·
Rodzaje materiałów włókienniczych – pochodzenie i zastosowanie
włókien
2. Metody problemowe – to stworzenie sytuacji problemowej i
poszukiwanie przez uczniów sposobu jej rozwiązania. Wykorzystuje się przy tym:
burzę mózgów, analizę SWOT, mapę myśli, drzewko decyzyjne.
Proponowane tematy, w ramach których można zastosować metody
problemowe:
·
Przechowywanie produktów żywnościowych
3. Metody eksponujące – polegają na przyswajaniu określonej wiedzy
poprzez ogląd,czyli na przykład film, foliogramy, pokaz.
4. Metody praktyczne – praktyczne działanie
uczniów, wykonywanie zadań, projektów, schematów. Są one charakterystyczne dla
lekcji wytwórczych.
Proponowane tematy, w
ramach których można zastosować metody praktyczne:
·
Podstawowe wiadomości o
rysunku technicznym – wymiarowanie figur płaskich
·
Pismo techniczne proste - ćwiczenia
21
Istotne znaczenie w nauczaniu techniki ma metoda projektów, dzięki której
uczniowie mają możliwość kształcenia umiejętności związanych z podejmowanymi
przez nich konkretnymi działaniami. Pozwala na zrealizowanie zaplanowanego
zadania zgodnie z określonymi przyjętymi założeniami, planem realizacji.
Najczęściej metodę projektu realizuje
się w grupie w czasie pozalekcyjnym.
Efekty pracy są prezentowane szerokiemu gronu odbiorców, często poza klasą, w atrakcyjny, zrozumiały dla wszystkich
sposób.
Proponowane tematy, w ramach których można zastosować metodę projektu:
·
Proces technologiczny. Operacja technologiczna. Planowanie pracy
·
Wykonanie pracy praktycznej w ramach poszczególnych modułów.
|