Wiadomości kluczowe z języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum
im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach
Uczeń Publicznego Gimnazjum w Osięcinach, kontynuujący naukę języka angielskiego na III etapie edukacyjnym:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) w zakresie następujących tematów:
LEKSYKA
· Człowiek
· Dom
· Życie rodzinne i towarzyskie
· Szkoła
· Praca
· Żywienie
· Zakupy i usługi
· Podróżowanie i turystyka
· Kultura
· Sport
· Zdrowie
· Nauka i technika
· Świat przyrody
· Życie społeczne
· Elementy wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego
GRAMATYKA
· Czasy gramatyczne (present simple, present continuous, past simple, past continuous, present perfect, future simple)
· Konstrukcja be going to
· Okresy warunkowe (0, 1, 2)
· Question tag
· Wyrażenie too much, too many, enough
· Stopniowanie przymiotników
· Przyimki i przysłówki
· Strona bierna w czasie teraźniejszym i przeszłym
· Policzalność rzeczowników
· Przedimki
· Zaimki
· Liczebniki główne i porządkowe
- potrafi z powodzeniem przekazać informacje w języku angielskim zarówno ustnie jak i w formie pisemnej;
- rozumie proste, krótkie typowe wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste, standardowe wypowiedzi pisemne;
- samodzielnie formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi ustne, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne;
- uczestniczy w rozmowie i reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej ustnie lub w formie prostego tekstu, w typowych sytuacjach;
- pod koniec III etapu edukacyjnego uczeń posługuje się językiem co najmniej na poziomie A2, w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych sprawności językowych zdefiniowanej przez Radę Europy;
Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego:
Nauczanie języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach odbywa się zgodnie z planem wynikowym wydawnictwa Macmillan Polska. Program realizowany jest w ciągu 3 lat w następującym wymiarze:
klasa I - 3 godziny tygodniowo
klasa II - 3 godziny tygodniowo
klasa III- 3 godziny tygodniowo
„Co każdy uczeń powinien wiedzieć” czyli KONTRAKT Z UCZNIAMI
· Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
· Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia wymienione w poniższej tabeli.
· Każdy uczeń systematycznie uczęszczający do szkoły powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 10 ocen.
· Testy są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
· Kartkówki z 3 ostatnich lekcji, sprawdzające wiedzę leksykalną lub gramatyczną nie muszą być zapowiadane.
· Uczeń nieobecny na teście powinien przystąpić do sprawdzenia wiadomości w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Nie może być on jednak dłuższy niż 2 tygodnie od momentu pojawienia się ucznia w szkole.
· Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z testu, sprawdzianu lub wypracowania. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w terminie ustalonym przez nauczyciela. Uczeń poprawia ocenę tylko raz. Przy wystawianiu oceny za okres lub oceny końcoworocznej brane pod uwagę będą obie oceny.
· Przy poprawianiu testu, sprawdzianów, wypowiedzi ustnych, wypracowań i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
· Uczeń, który opuścił lekcje, ma obowiązek nadrobić braki w wiadomościach, zapisach lekcyjnych i pracach domowych w ćwiczeniach lub wypracowaniach. W przypadku dłuższej niż tydzień nieobecności termin uzupełnienia braków należy ustalić z nauczycielem.
· Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji, za wyjątkiem wcześniej zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, czy pomocy potrzebnych do lekcji.
· Po wykorzystaniu limitu określonego w powyższym punkcie uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
· Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
· Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.
OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIANIU
Rodzaje aktywności podlegające ocenie
|
Ocena / smestr
|
Wypowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji)
|
1-2 oceny
|
Redagowanie i prezentacja dialogów
|
1 ocena
|
Praca domowa
|
1-2 oceny
|
Sprawdzian
|
2-3 oceny
|
Test
|
1 ocena
|
Dłuższa forma wypowiedzi pisemnej
|
1 ocena
|
Sprawdzenie płynności czytania tekstu
|
1-2 oceny
|
Niezapowiedziana kartkówka z trzech ostatnich lekcji
|
3-4 oceny
|
Wykonanie projektu tematycznego (samodzielne lub grupowe)
|
1 ocena
|
Aktywność podczas zajęć (uczniowie za aktywny udział w pracy na lekcji są oceniani plusami)
|
5 plusów =
ocena bardzo dobra
|
Nieprzygotowanie do zajęć (Za każdorazowe nieprzygotowanie do zajęć uczeń otrzymuje minus. Uczeń ma prawo do dwukrotnego nieprzygotowania)
|
3 minusy
= ocena niedostateczna
|
Prowadzenie zeszytu
|
1 nota w całym roku szkolnym
|
Wymagania programowe na poszczególną ocenę:
Skala ocen
|
Wymagania/ kryteria, które uczeń musi spełnić na poszczególną ocenę
|
Celujący
|
• dobrze opanował i swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy
• potrafi budować złożone zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
• posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału i wykraczający poza nią
• zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet
• zna i z powodzeniem stosuje rożne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami
Dodatkowym warunkiem uzyskania oceny celującej jest prezentacja efektów samodzielniej pracy ucznia wynikających z indywidualnych zainteresowań językiem angielskim, wykonanie nieobowiązkowych, dodatkowych zadań, wykorzystanie wiadomości dodatkowych z języka angielskiego znacznie wykraczające poza program nauczania lub wykazanie się znacznymi osiągnięciami na poziomie ponadszkolnym (np. sukces na olimpiadach i konkursach językowych co najmniej na szczeblu wojewódzkim).
|
Bardzo dobry
|
• dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
• potrafi budować spójne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
• posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału
• rozumie tekst słuchany i czytany
• zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
• zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami
|
Dobry
|
• dość dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
• potrafi budować w większości wypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
• posiada szeroki zasób słownictwa, obejmujący tematykę określona w rozkładzie materiału
• zna i stosuje w praktyce większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku
• nie ma problemów z ogólnym zrozumieniem tekstów słuchanego i czytanego
• zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim
|
Dostateczno
|
• poprawnie opanował i stosuje w praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
• nie zawsze potrafi budować spójne zdania – na ogół są one bardzo krótkie i proste – często popełnia błędy gramatyczne i logiczne
• na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie – niewiele o charakterze bardziej złożonym czy abstrakcyjnym
• ma niewielkie problemy ze zrozumieniem tekstów czytanego i słuchanego
• zna i stosuje w praktyce niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
• zna rożne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem wyrazu pasującego do kontekstu
|
Dopuszczający
|
• opanował niewiele zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
• potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów gramatycznych i logicznych
• dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
• zna i stosuje w praktyce bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego słownictwa, często popełnia błędy
• ma duże problemy w korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony nauczyciela przy wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu wyrazu pasującego do kontekstu
|
Niedostateczny
|
• nie opanował zagadnień gramatycznych ani leksykalnych określonych w rozkładzie materiału
• nie potrafi budować spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela
• nie potrafi skutecznie korzystać ze słownika
• nie rozumie tekstów słuchanego i czytanego
• nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
|
|