Wymagania dla klas trzecich
1 (ndst) Na ocenę niedostateczną kwalifikuje się uczeń, który nazywa części składowe komputera, ale nie potrafi go uruchomić, nie potrafi stosować narzędzi edytora graficznego, tekstu i arkusza kalkulacyjnego, nie udziela się na lekcjach.
2 (dopuszczający) 1. Uczeń przyswoił minimum przekazywanych informacji i opanował podstawowe umiejętności:
Nazywa części wchodzące w skład standardowego wyposażenia zestawu komputerowego; Potrafi wymienić nazwy i przeznaczenie edytorów o których była mowa na zajęciach, ale nie potrafi ich wykorzystać; Zna przeznaczenie 25% ikon i klawiszy klawiatury przy edytowaniu tekstu; Wie do czego służą dyskietki, ale nie potrafi zapisywać danych; 1. Pracuje tylko według wskazówek nauczyciela. 2. Nie bierze udziału w pogadankach. 3. Ma kłopoty z odrabianiem prac domowych.
3 (dostateczny) 1. Uczeń opanował treści na ocenę 2 i ponadto przyswoił następujące umiejętności i wiadomości: Zna budowę i przeznaczenie urządzeń wchodzących w skład standardowego wyposażenia zestawu komputerowego; Projektuje i wykonuje strukturę potrzebną do przechowywania danych; Potrafi wykonywać podstawowe operacje na plikach: kopiuje, przenosi, usuwa, zmienia jego nazwę; Wyszczególnia najpopularniejsze środowiska pracy używane na komputerach typu PC; Instaluje program i dokonuje jego deinstalacji; Tworzy grafikę przy pomocy wykorzystywanego edytora grafiki; Pisze tekst zawierający tabele i ramki; Projektuje arkusz i tworzy graficzną ilustrację danych; Uruchamia wskazany program antywirusowy;
2.Chętnie pracuje na komputerze, ale wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela. 3. Stara się być aktywny na lekcji. 4. Odrabia prace domowe.
4 (dobry) Uczeń opanował treści na ocenę 3 i ponadto przyswoił następujące informacje i umiejętności: Zna budowę i przeznaczenie elementów składowych zestawu komputerowego; Dokonuje podstawowych operacji na zbiorach danych; Wyszczególnia podstawowe środowiska pracy używane na komputerach typu PC; W edytorze grafiki tworzy i modyfikuje grafikę, stosuje poznane narzędzia do uzyskiwania efektów specjalnych; Zapisuje grafikę we wskazanym formacie; Pisze teksty zawierające tabele, ramki, cieniowanie, łączy tekst z grafiką; Potrafi sprawdzić zasoby komputera poznanym programem antywirusowym; Potrafi wyszukiwać programy korzystając z opcji „znajdź”; 2. Chętnie pracuje przy komputerze. 3. Jest aktywny na lekcji, bierze udział w pogawędkach. 4. Odrabia prace domowe. 5. Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
5 (bardzo dobry) 1. Uczeń opanował treści na ocenę 4 i ponadto przyswoił wszystkie przekazywane treści i umiejętności: Zna budowę i przeznaczenie poszczególnych elementów zestawu komputerowego; Bez pomocy nauczyciela posługuje się poznanymi edytorami; Projektuje arkusz kalkulacyjny i potrafi zilustrować jego dane za pomocą wykresu. Dokonuje ich modyfikacji; Potrafi sam wyszukiwać programy; Korzysta ze wszystkich ikon i narzędzi poznanych programów, zna dokładnie przeznaczenie klawiszy klawiatury;
2. Uczeń pracuje przy komputerze bez pomocy nauczyciela. 3. Jest aktywny w czasie zajęć, przygotowuje się do pogadanek, odrabia prace domowe dokładnie i systematycznie. 4. Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
6 (celujący) Uczeń opanował treści na ocenę 5 i ponadto:
1. Opisuje zasady kompresji danych. 2. Wykonuje prace domowe dla chętnych. 3. Bierze udział w konkursach informatycznych na terenie szkoły i poza nią i odnosi w nich sukcesy. 4. Uczeń z zaangażowaniem sam pracuje przy komputerze, szuka nowych informacji i dróg rozwiązań.
|