Nauczyciel:Beata Drybs
Program nauczania techniki
Nowatorski program nauczania techniki w gimnazjum "Uczeń w świecie techniki"
Klasy II realizują moduł elektrotechniczny i modelarski. Projekt OWAD III.
Głównym celem projektu jest realizacja treści obowiązujących w podstawie
programowej. Trzecia wersja owada skierowana jest przede wszystkim do
dziewcząt. Projekt ten nie zawiera matrycy. Do wykonania dzianin i
elementów maskujących (pompon maskujący) należy wykonać trzy przyrządy
(kostkę dziewiarską, szydełko, przyrząd do wykonywania pomponów). Obwód
elektroniczny powodujący świecenie oczu owada montuje się łącząc
elementy elektroniczne przewodami za pomocą tworzyw termokurczliwych.
W ramach projektu istnieje możliwość praktycznej realizacji celów z zakresu:
- Organizacji stanowiska pracy
- BHP
- Materiałoznawstwa (tworzywa, metale, drewno, przewodniki, izolatory, materiały oporowe, dzianina).
- Technologii (obróbka termiczna i mechaniczna tworzyw, obróbka mechaniczna metali i drewna)
- Rysunku technicznego (rzuty prostokątne, przekroje)
- Schematów elektronicznych (ideowe, montażowe)
- Elementów elektronicznych (rezystory, diody LED)
- Diagnostyki obwodów elektronicznych (pomiary podstawowych wielkości elektrycznych)
- Obsługi urządzeń i przyrządów (wiertarka, miernik uniwersalny )
- Racjonalizatorstwa-twórczego myślenia
Efektem końcowym projektu jest maskotka świecąca oczami wykonana w
formie owada z dzianiny usztywnionej konstrukcją stalową połączoną z
tworzywami. Dodatkowo wykonuje się przyrządy (kostka dziewiarska,
szydełko, przyrząd do pomponów).
Materiały użyte do projektu to: pręt mosiężny o średnicy 2 mm, drut
stalowy cynkowany o średnicy 1,2 mm, drewno sosny-sztaba o przekroju 20
mm x 20 mm, wałek z drewna brzozy o średnicy 8 mm, tworzywo
termokurczliwe - rura o średnicy 3 mm, tworzywo termokurczliwe - rura o
średnicy 2 mm, tworzywo PCV 6 mm, tworzywo PCW miękkie 3 mm, włóczka
akrylowa, elementy elektroniczne (rezystory, diody LED), przewody,
podłącza do baterii, szpilki.
Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 24 jednostki lekcyjne.
Wszystkie materiały potrzebne do realizacji projektu znajdują się w
woreczkach. Cały projekt jest podzielony na dziewięć podprojektów. Do
realizacji poszczególnych podprojektów przygotowane są specjalne karty
pracy, umieszczone w kartonowej teczce. Przenoszenie wymiarów na
materiał oraz czynności technologiczne wspomagane są kartami z
graficznymi podpowiedziami "krok po kroku", które otrzymuje nauczyciel
prowadzący zajęcia.
Zasady postępowania i zachowania w czasie trwania projektu są spisane w
formie umowy, którą otrzymuje każdy uczeń.
Do każdego podprojektu przygotowane są sprawdziany rysunkowe, które
otrzymuje nauczyciel.
Niezbędne wskazówki dotyczące rysunku umieszczone na kartach, otrzymuje każdy uczeń.
Klasy III realizują moduł modelarski LAMPA I.
Głównym celem projektu jest realizacja treści zawartych w podstawie
programowej. Projekt "Lampa I" to konstrukcja złożona z: abażuru z
pianki polietylenowej, ramienia krótkiego, ramienia długiego, podłącza
żarówki, uchwytów wraz z łączami do baterii, włącznika i podstawy lampy.
Projekt ten umożliwia praktyczne wprowadzenie treści związanych z
podstawowymi obwodami elektrycznymi oraz mechanicznej obróbki tworzyw i
łączenia różnych materiałów za pomocą kleju na gorąco.
W ramach projektu istnieje możliwość praktycznej realizacji celów z zakresu:
- organizacji stanowiska pracy,
- BHP,
- materiałoznawstwa ( tworzywa, metale, drewno, przewodniki, izolatory),
- technologii (obróbka mechaniczna i termiczna tworzyw, obróbka
mechaniczna metali, obróbka mechaniczna oraz łączenie drewna i tworzyw,
łączenie metalu z tworzywem, łączenia tworzyw oraz montaż prostych
obwodów elektrycznych),
- rysunku technicznego (rzuty prostokątne),
- schematu i symboli elektrycznych,
- obsługi urządzeń (wiertarki oraz pistoletu na gorący klej),
- elektryczności (obwód elektryczny prądu stałego),
- racjonalizatorstwa - twórczego myślenia,
- stymulacji zachowań niepożądanych (nadpobudliwości, agresji, itp.).
Efektem końcowym jest lampa z abażurem wykonanym z tworzywa sztucznego zasilana z baterii.
Materiały użyte do projektu to: pręt mosiężny 2 mm, sztaba z drewna
sosny o przekroju 20 mm x 10 mm, sklejka z drewna liściastego 8 mm,
sklejka z drewna liściastego 5 mm, pianka polietylenowa 6 mm, tworzywo
PCW 3 mm, tworzywo termokurczliwe, wkręty, śruba, nity, przewód
elektryczny, drut stalowy cynkowany i żarówka kryptonowa.
Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 28 jednostek lekcyjnych.
Wszystkie materiały potrzebne do jego realizacji znajdują się w
woreczkach. Cały projekt jest podzielony na dwanaście podprojektów, do
których przygotowane są specjalne karty pracy umieszczone w kartonowej
teczce. Przenoszenie wymiarów na materiał oraz czynności technologiczne
wspomagane są kartami z graficznymi podpowiedziami "krok po kroku",
które otrzymuje nauczyciel prowadzący zajęcia. Zasady postępowania i
zachowania w czasie trwania projektu są zawarte umowie podpisywanej
przez każdego ucznia.
Do każdego podprojektu przygotowane są sprawdziany rysunkowe, które otrzymuje nauczyciel.
Niezbędne wskazówki dotyczące rysunku umieszczone są na kartach, które otrzymuje każdy uczeń.
|