Jesteś na stronie Publicznego Gimnazjum w Osięcinach


  Dodaj do ulubionych
  Poleć stronę innym
  Wyślij e-mail
Menu główne
  Strona główna
  Historia
  Dyrekcja
  Nauczyciele
  Samorząd
  Zestawy Podręczników
  Plan lekcji
  Uczniowie
  Pedagog
  Biblioteka
  Rada Rodziców
  Konsultacje nauczycielskie
  Przyjaciele szkoły
Przydatne linki

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
WŁOCŁAWEK
EDUSEEK
INTERKLASA
EDUKACJA
GIMNAZJUM
STRONA PROJEKTU COMENIUS
BEZPIECZNY INTERNET
E-TWINNING

Nasz adres

Publiczne Gimnazjum
im. Ziemi Kujawskiej
ul. Traugutta 1
88-220 OSIĘCINY
Tel. (054) 265 02 60
[email protected]

Przedmioty
  Język polski
  Język angielski
  Język niemiecki
  Historia
  WOS
  Biologia
  Chemia
  Geografia
  Matematyka
  Technika
  Informatyka
  Fizyka
  Religia
  W-F
  Zajęcia artystyczne
  Muzyka
  Edukacja dla bezpieczeństwa
Nauczyciel:Beata Drybs

 Program nauczania techniki


Nowatorski program nauczania techniki w gimnazjum "Uczeń w świecie techniki"

Klasy II realizują moduł elektrotechniczny i modelarski. Projekt OWAD III. 






Głównym celem projektu jest realizacja treści obowiązujących w podstawie programowej. Trzecia wersja owada skierowana jest przede wszystkim do dziewcząt. Projekt ten nie zawiera matrycy. Do wykonania dzianin i elementów maskujących (pompon maskujący) należy wykonać trzy przyrządy (kostkę dziewiarską, szydełko, przyrząd do wykonywania pomponów). Obwód elektroniczny powodujący świecenie oczu owada montuje się łącząc elementy elektroniczne przewodami za pomocą tworzyw termokurczliwych.

W ramach projektu istnieje możliwość praktycznej realizacji celów z zakresu:

  • Organizacji stanowiska pracy
  • BHP
  • Materiałoznawstwa (tworzywa, metale, drewno, przewodniki, izolatory, materiały oporowe, dzianina).
  • Technologii (obróbka termiczna i mechaniczna tworzyw, obróbka mechaniczna metali i drewna)
  • Rysunku technicznego (rzuty prostokątne, przekroje)
  • Schematów elektronicznych (ideowe, montażowe)
  • Elementów elektronicznych (rezystory, diody LED)
  • Diagnostyki obwodów elektronicznych (pomiary podstawowych wielkości elektrycznych)
  • Obsługi urządzeń i przyrządów (wiertarka, miernik uniwersalny )
  • Racjonalizatorstwa-twórczego myślenia


Efektem końcowym projektu jest maskotka świecąca oczami wykonana w formie owada z dzianiny usztywnionej konstrukcją stalową połączoną z tworzywami. Dodatkowo wykonuje się przyrządy (kostka dziewiarska, szydełko, przyrząd do pomponów).

Materiały użyte do projektu to: pręt mosiężny o średnicy 2 mm, drut stalowy cynkowany o średnicy 1,2 mm, drewno sosny-sztaba o przekroju 20 mm x 20 mm, wałek z drewna brzozy o średnicy 8 mm, tworzywo termokurczliwe - rura o średnicy 3 mm, tworzywo termokurczliwe - rura o średnicy 2 mm, tworzywo PCV 6 mm, tworzywo PCW miękkie 3 mm, włóczka akrylowa, elementy elektroniczne (rezystory, diody LED), przewody, podłącza do baterii, szpilki.

Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 24 jednostki lekcyjne.

Wszystkie materiały potrzebne do realizacji projektu znajdują się w woreczkach. Cały projekt jest podzielony na dziewięć podprojektów. Do realizacji poszczególnych podprojektów przygotowane są specjalne karty pracy, umieszczone w kartonowej teczce. Przenoszenie wymiarów na materiał oraz czynności technologiczne wspomagane są kartami z graficznymi podpowiedziami "krok po kroku", które otrzymuje nauczyciel prowadzący zajęcia. Zasady postępowania i zachowania w czasie trwania projektu są spisane w formie umowy, którą otrzymuje każdy uczeń. Do każdego podprojektu przygotowane są sprawdziany rysunkowe, które otrzymuje nauczyciel.

Niezbędne wskazówki dotyczące rysunku umieszczone na kartach, otrzymuje każdy uczeń. 


Klasy III realizują moduł modelarski LAMPA I.




Głównym celem projektu jest realizacja treści zawartych w podstawie programowej. Projekt "Lampa I" to konstrukcja złożona z: abażuru z pianki polietylenowej, ramienia krótkiego, ramienia długiego, podłącza żarówki, uchwytów wraz z łączami do baterii, włącznika i podstawy lampy. Projekt ten umożliwia praktyczne wprowadzenie treści związanych z podstawowymi obwodami elektrycznymi oraz mechanicznej obróbki tworzyw i łączenia różnych materiałów za pomocą kleju na gorąco.

W ramach projektu istnieje możliwość praktycznej realizacji celów z zakresu:

  • organizacji stanowiska pracy,
  • BHP,
  • materiałoznawstwa ( tworzywa, metale, drewno, przewodniki, izolatory),
  • technologii (obróbka mechaniczna i termiczna tworzyw, obróbka mechaniczna metali, obróbka mechaniczna oraz łączenie drewna i tworzyw, łączenie metalu z tworzywem, łączenia tworzyw oraz montaż prostych obwodów elektrycznych),
  • rysunku technicznego (rzuty prostokątne),
  • schematu i symboli elektrycznych,
  • obsługi urządzeń (wiertarki oraz pistoletu na gorący klej),
  • elektryczności (obwód elektryczny prądu stałego),
  • racjonalizatorstwa - twórczego myślenia,
  • stymulacji zachowań niepożądanych (nadpobudliwości, agresji, itp.).


Efektem końcowym jest lampa z abażurem wykonanym z tworzywa sztucznego zasilana z baterii.

Materiały użyte do projektu to: pręt mosiężny 2 mm, sztaba z drewna sosny o przekroju 20 mm x 10 mm, sklejka z drewna liściastego 8 mm, sklejka z drewna liściastego 5 mm, pianka polietylenowa 6 mm, tworzywo PCW 3 mm, tworzywo termokurczliwe, wkręty, śruba, nity, przewód elektryczny, drut stalowy cynkowany i żarówka kryptonowa.

Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 28 jednostek lekcyjnych. Wszystkie materiały potrzebne do jego realizacji znajdują się w woreczkach. Cały projekt jest podzielony na dwanaście podprojektów, do których przygotowane są specjalne karty pracy umieszczone w kartonowej teczce. Przenoszenie wymiarów na materiał oraz czynności technologiczne wspomagane są kartami z graficznymi podpowiedziami "krok po kroku", które otrzymuje nauczyciel prowadzący zajęcia. Zasady postępowania i zachowania w czasie trwania projektu są zawarte umowie podpisywanej przez każdego ucznia.

Do każdego podprojektu przygotowane są sprawdziany rysunkowe, które otrzymuje nauczyciel.
Niezbędne wskazówki dotyczące rysunku umieszczone są na kartach, które otrzymuje każdy uczeń.

 

2003 © GZK Osięciny Admin - Agnieszka Młotkowska