Nauczyciel biologii:
Edyta Nowak, Paweł Kamiński
Umiejętności kluczowe
BIOLOGIA
1.
Kształtowanie umiejętności nazywania,
rozpoznawania organizmów, wyjaśniania zjawisk i procesów biologicznych
zachodzących w wybranych organizmach i w środowisku.
2.
Planowanie, przeprowadzanie i dokumentowanie
obserwacji i prostych doświadczeń biologicznych z rozróżnieniem próby
kontrolnej i badawczej.
3.
Rozwijanie umiejętności korzystania z
różnorodnych źródeł i metod pozyskiwania informacji biologicznej, w tym
technologii informacyjno - komunikacyjnej.
4.
Przetwarzanie i wykorzystanie w praktyce
informacji tekstowych, graficznych i liczbowych.
5.
Posługiwanie się podstawową terminologią
biologiczną konieczną w dalszych etapach kształcenia oraz racjonalnym
użytkowaniu środowiska naturalnego.
6.
Odczytywanie, interpretowanie i wyjaśnianie
zależności przyczynowo - skutkowych między faktami biologicznymi.
7.
Wskazywanie współczesnych zagrożeń dla zdrowia
człowieka i środowiska przyrodniczego w związku z własnym postępowaniem.
2. Przedmiot: Biologia – klasy I a,b,c,d,e, III a,c,d, 3. Podręcznik: „ Biologia dla gimnazjum”- część I,II,III ; M. Kłyś 4. Zeszyt ćwiczeń: „ Biologia dla gimnazjum” – część I,II,III; M. Kłyś 5. Dodatkowe lektury i czasopisma:
KLASA I : W. Czerwiński Fizjologia roślin PWN, W-wa, 1978 r. J. Jasnowska, J. Radomski Botanika PWN, W-wa, 1976 r. red. E. Grabola Zoologia. Bezkręgowce PWN, 1989 r. KLASA III : R. Aleksandrowicz Mały atlas anatomiczny wyd.lekarskie PZWL, W – wa, 1996 r. A. Michajlik, W. Ramotowski Anatomia i fizjologia człowieka wyd. lekarskie, W – wa, 1996 r. J. Banaszak, H. Wiśniewski Podstawy ekologii WSP, Bydgoszcz , 1999 r. T. Umiński Ekologia. Środowisko. Przyroda. WsiP, W – wa, 1997r. CZASOPISMA : Świat wiedzy, Wiedza i życie, Przyroda polska, Aura, Ekowieści, Ekoświat. Jak będę sprawdzać wiadomości i umiejętności uczniów ?...
Oceniam za...... 1. Odpowiedzi ustne: krótkie i dłuższe wypowiedzi dwa razy w semestrze - skala ocen: 1 - 5. 2. Prace pisemne: - kartkówki - max. cztery w sem.- skala ocen: 1 - 5, - sprawdziany z działu - trzy w semestrze- skala ocen: 1 - 5, - sprawdziany za semestr - jeden za semestr- skala ocen: 1 - 5. 3. Prace domowe: sprawdzam na każdej lekcji (oceniam wybrane) - skala ocen 1-6, 4. Uczestnictwo w zajęciach: - referaty, - korzystanie z dodat. żródeł informacji, - prowadzenie hodowli, - praca w grupie, - aktywność w czasie lekcji, - praca nad projektami i inne oceniam na każdych zajęciach ( nagradzam wyróżniających się uczniów ) - skala ocen 4-6.
Uczeń w semestrze może być nieprzygotowany dwa razy oraz dwa razy może nie mieć odrobionej pracy domowej. Powinien ten fakt zgłosić nauczycielowi przed zajęciami, odpowiednio argumentując nieprzygotowanie. Uczeń poprawia oceny niedostateczne ze sprawdzianów zgodnie z WSO.
Opracowali: mgr Edyta Nowak mgr Paweł Kamiński
|