Nauczyciele języka
polskiego:
–
mgr Grażyna
Kamionka;
–
mgr Ewa
Staniszewska;
–
mgr Aneta
Ratajczyk
umiejętności kluczowe
z języka polskiego
1.
Uczeń czyta ze zrozumieniem różne teksty kultury
i teksty użytkowe.
2.
Samodzielnie dociera do informacji, korzysta z
zasobów bibliotecznych; posługuje się słownikami.
3.
Czyta głośno, biegle, poprawnie i ze
zrozumieniem.
4.
Mówi i pisze poprawnie pod względem językowym i
interpunkcyjnym.
5.
Ma podstawową wiedzę o języku z zakresu:
fleksji, fonetyki, składni, słowotwórstwa.
6.
Zna podstawowe zasady ortograficzne i
interpunkcyjne i posługuje się nimi.
7.
Interpretuje teksty kultury na poziomie
dosłownym i metaforycznym. Uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty.
8.
Posługuje się pojęciami z zakresu teorii
literatury.
9.
Interpretuje głosowo wybrane fragmenty utworów
literackich.
10. Tworzy spójne wypowiedzi ustne (monologowe i dialogowe)
oraz pisemne w następujących formach gatunkowych: urozmaicone kompozycyjnie i
fabularnie opowiadanie, opis sytuacji i przeżyć, zróżnicowany stylistycznie i
funkcjonalnie opis zwykłych przedmiotów lub dzieł sztuki, charakterystyka
postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu,
spektaklu i ze zdarzenia z życia, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja;
dostosowuje odmianę i styl języka do gatunku, w którym się wypowiada.
11. Czyta i zna treść omawianych lektur obowiązkowych.
Lektury obowiązkowe
Teksty kultury
1. Teksty poznawane w całości
*Jan Kochanowski – wybrane
fraszki, Treny (V, VII, VIII)
William Szekspir Romeo i Julia;Molier Świętoszek lub Skąpiec;
*Ignacy Krasicki – wybrane bajki;
Aleksander Fredro *Zemsta;
Adam Mickiewicz – wybrana
ballada, *Dziady cz. II, Reduta Ordona;
Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela;
*Henryk Sienkiewicz –
wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub
Potop);
wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz,
ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert;
Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec
Arkady Fiedler Dywizjon 303;
utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane
opowiadanie Idy Fink;
Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory;
Stanisław Lem – wybrane opowiadanie;
Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie;
Antonie de Saint Exupéry Mały Książę;
wybrana powieść przygodowa;
wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty
Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących
problematykę dojrzewania);
wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda
Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego);
wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle'a lub
Agaty Christie);
wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż
wskazane wyżej);
wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej
(inna niż wskazana wyżej);
inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub
zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).
2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do
nauczyciela):
Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody
Odyseusza;
Pieśń o Rolandzie;
Juliusz Słowacki Balladyna;
Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego;
Ryszard Kapuściński – wybrany utwór.
Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju,
przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.
3. Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks;
wybrane
programy telewizyjne
|