Kluczowe
osiągnięcia uczniów z wychowania fizycznego
w Publicznym Gimnazjum w
Osięcinach
Lekkoatletyka
·
Marszobieg
terenowy 1500 m.
·
Skok wzwyż
techniką naturalną
·
Skok w dal
techniką naturalną
·
Biegi sztafetowe
Piłka siatkowa
·
Gry i zabawy przygotowujące do piłki siatkowej;
·
Odbicia piłki
sposobem górnym i dolnym w dwójkach;
·
Odbicia piłki
oburącz sposobem górnym w wyskoku;
·
Odbicia piłki
sposobem dolnym przy odbiorze zagrywki przeciwnika i przy obronie;
·
Nauka zagrywki
tenisowej
·
Przyjęcie piłki
po zagrywce i rozegranie na trzy;
·
Ćwiczenia
przygotowujące do zbicia dynamicznego;
·
Nauka wystawienia
piłki do zbicia dynamicznego we fragmentach gry;
·
Odbicia piłek
sytuacyjnych;
·
Rozgrywanie piłki
w zespołach trójkowych przyjęcie piłki- wystawienie- atak;
·
Przyjęcie piłki
do rozgrywającego wystawienie i zbicie;
·
Zbicie piłki po
wystawieniu od partnera ze skrzydła, środka
i z drugiej linii; małe gry 2x2, 3x3 na zmniejszonych polach gry ;
·
Gra szkolna 6 x 6
·
Gra właściwa 6 x
6
Piłka ręczna
·
Zabawy i gry z
wykorzystaniem elementów technicznych piłki ręcznej.
·
Poruszanie się z
piłką po boisku z piłką i bez piłki.
·
Wykorzystanie
ramion i nóg w obronie. Wyjście do piłki po zwodzie.
·
Zwody pojedyncze
i podwójne bez piłki i z piłką.
·
Kozłowanie lewą i
prawą ręką w miejscu i w ruchu oraz omijanie przeciwnika.
·
Rzut na bramkę z
biegu po kozłowaniu i z wyskoku.
·
Technika gry
bramkarza.
·
Gra w obronie i w
ataku zasady i umiejętności taktyczne – techniczne.
·
Zatrzymania,
zasłony, wykonywanie rzutów wolnych
·
Krycie w
przewadze przeciwnika i przewadze własnej.
·
Rzuty
do bramki z przeskokiem, w wyskoku z padem, sytuacyjne.
Gimnastyka
·
Przewrót w przód
z odbicia obunóż do przysiadu.
·
Przewrót w tył z
przysiadu podpartego do rozkroku.
·
Skok rozkroczny
przez kozła wzdłuż.
·
Wyskok kuczny na
skrzynię i zeskok w głąb.
·
Waga przodem.
·
Ćwiczenia
równoważne na belce gimnastycznej.
Piłka koszykowa
·
Gry
i zabawy z wykorzystaniem elementów techniki gry w koszykówkę.
·
Poruszanie
się po boisku w ataku i w obronie.
·
Podania
i chwyty oburącz sprzed klatki piersiowej w miejscu i w ruchu.
·
Kozłowanie
niskie i wysokie, lewą i prawą ręką ze zmianą kierunku i tempa kozłowania oraz
z omijaniem przeszkód.
·
Zwód
pojedynczy i podwójny z piłką i bez piłki.
·
Rzuty
do kosza jednorącz z miejsca, lewą i prawą ręką, po podaniu i kozłowaniu.
·
Wykorzystanie
poznanych elementów w grze.
Piłka nożna
·
Zabawy
i gry z wykorzystaniem elementów piłki nożnej.
·
Żonglowanie
stopą, udem i głową.
·
Przyjęcie
piłki stopą( wewnętrzną i zewnętrzną częścią, prostym podbiciem, podeszwą),
udem klatką piersiową i głową.
·
Prowadzenie
piłki po prostej i z omijaniem przeszkód.
·
Zwody
bez piłki i z piłką.
·
Uderzenia
piłki stopą i głową.
·
Gra ciałem podczas prowadzenia piłki oraz w
czasie odbierania piłki przeciwnikowi.
·
Wyrzut
piłki z atu, rzut z rogu i rzut wolny.
·
Wykorzystanie
poznanych elementów techniki i taktyki w grze.
Rekreacja i wypoczynek
Tenis stołowy:
·
Poruszanie
się przy stole,
·
Trzymanie rakiety,
·
Przyjęcia
i uderzenia bekhendowe i forhendowe,
·
Wprowadzenie
piłki do gry- krótkie i długie,
·
Kierowanie
piłki w określone strefy stołu.
Ringo:
Trzymanie
kółka pozycja wyrzutna, chwyt, i wyrzut kółka.
Wykorzystanie
w grach nabytych umiejętności technicznych.
Unihokej
·
Ćwiczenia oswajające z kijem i piłeczką
·
Poruszanie się po boisku z kijem prowadząc piłeczkę i bez piłki w
ataku i w obronie.
·
Podania piłeczki w miejscu i w ruchu.
·
Prowadzenie piłeczki slalomem
·
Strzały do bramki z miejsca
·
Podania górne
·
Strzały do bramki z biegu
·
Podania sytuacyjne.
·
Prowadzenie piłki w dwójkach, trójkach,
·
Walka o piłkę przy wznowieniach, pod bramką
·
Rozgrywanie sytuacji 1x1, 2x1, 3x1, 3x2 z piłką
·
Atak pozycyjny 5-0 – zamek
·
Atak szybki w formie ścisłej i fragmentów gry.
·
Zasłony.
·
Rozegranie rzutów wolnych i karnych
·
Obrona strzałów indywidualna
·
Obrona zespołowa
Cele zajęć:
·
Zrozumienie przez uczniów powodów sensu
starań o swojej sprawności fizycznej zdrowia jako szacunku wobec siebie i
innych.
·
Uzewnętrznienie i przyjęcie przez
uczniów racjonalnej troski o witalną gotowość organizmu, która warunkuje jego
życiowe osiągnięcia.
·
Doskonalenie sprawności fizycznej
kondycyjnej koordynacyjnej.
Zadania
Zespołowe
gry sportowe:
Piłka ręczna:
·
Gry i zabawy przygotowujące do piłki
ręcznej.
·
Podania, chwyty i rzuty do bramki.
·
Gra w obronie i w ataku (różne systemy)
Piłka siatkowa :
·
Gry i zabawy przygotowujące do piłki
siatkowej.
·
Odbicia piłki sposobem górnym i dolnym.
·
Zagrywka piłki.
·
Przyjęcie piłki po zagrywce i rozegranie.
·
Ustawienie drużyny w obronie i w ataku.
·
Wykonanie zastawienia (bloku)
Piłka nożna:
·
Podania i przyjęcia piłki różnymi
częściami stopy.
·
Prowadzenie piłki (po prostej i
slalomem)
·
Starzały do bramki.
·
Gra w obronie i w ataku.
Piłka koszykowa:
·
Podania i chwyty w miejscu i w ruchu.
·
Rzuty do kosza z miejsca i po
kozłowaniu.
·
Zmiana kierunku kozłowania.
·
Gra w obronie i w ataku.
Tenis stołowy:
·
Poruszanie się przy stole trzymanie
rakietki.
·
Gra forhendem i bekhendem.
·
Wykonanie zagrywki.
·
Gra w obronie i w ataku.
·
Gra podwójna.
Publiczne
Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach
Zajęcia
opiekuńczo-sportowe
§
2ust 2pkt 2KN
mgr
Andrzej Rozpędowski
Osięciny
2013r.
Cele i zadania:
·
Przygotowanie uczniów do reprezentowania
szkoły w zawodach organizowanych prze SZS zgodnie z kalendarzem imprez
sportowych.
·
Wpływ poszczególnych form ruch na rozwój
sprawności fizycznej.
·
Sposoby samodoskonalenia.
·
Wpływ wysiłku fizycznego na rozwój
organizmu.
·
Utrwalanie przepisów gir sportowych i
ich rola w kształtowaniu charakteru ucznia.
·
Wykorzystanie naturalnego środowiska i
warunków terenowych do organizacji zajęć z gier sportowych i zajęć
rekreacyjnych.
Piłka
ręczna
·
Poruszanie się po boisku w obronie i w
ataku
·
Podania i chwyty w miejscu i w ruchu
·
Kozłowanie piłki z omijaniem przeszkód
·
Uwalnianie się od obrońcy
·
Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach
zakończone rzutem na bramkę
·
Gra w systemie 3x3 i 5x1(i inne)
·
Rozegranie ataku szybkiego w pasach
działania
·
Rzuty do bramki ze skrzydła i innych
pozycji.
·
Gra zawodników na poszczególnych
pozycjach
·
Gra bramkarza
Piłka siatkowa
·
Poruszanie się po boisku postawa
siatkarska
·
Odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w
dwójkach i trójkach
·
Przyjecie piłki po zagrywce i rozegranie
·
Ustawienie drużyny w obronie w ataku i
przy zagrywce przeciwnika jak również własnej
·
Kierowanie piłki w określone miejsce
boiska
·
Wystawienie piłki do ataku
·
Zastawienie (blok)
·
Zagrywka tenisowa i dolna
Piłka
koszykowa
·
Poruszanie się po boisku postawa
koszykarska
·
Podania i chwyty z przed klatki piersiowej
·
Kozłowanie piłki ze zmianą tempa i
kierunku
·
Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach
·
Rzuty do kosza z dwutaktu z prawej i
lewej strony
·
Wykonywanie rzutów osobistych.
Piłka
nożna
·
Podania i przyjęcia piłki różnymi
sposobami
·
Prowadzenie pił kipo prostej ze zmianą
kierunku
·
Gra w obronie i w ataku
·
Strzały do bramki
·
Wykonywanie rzutów wolnych, rożnych,
karnych z autu
·
Gra ze „spalonym’’
Publiczne
Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach
Zajęcia
opiekuńczo-sportowe
§
2ust 2pkt 2KN
mgr
Andrzej Rozpędowski
Osięciny
2013r.
Publiczne
Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach
Zajęcia
Szkolnego Koła Sportowego
(dziewczęta)
§
2ust 2pkt 2KN
mgr
Andrzej Rozpędowski
Osięciny
2013r.
Przedmiotowy
System Oceniania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i
postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z podstaw programowych ze szczególnym
uwzględnieniem umiejętności przyjętych jako priorytetowe.
Przedmiotowy System Oceniania jest
zgodny:
1.
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania,
klasyfikowania
i promowania uczniów
2.
Statutem Publicznego Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach
3.Programem
nauczania z wychowania fizycznego realizowanego w Gimnazjum
Ocenianie ma na celu:
1.Poinformowanie
ucznia o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2.Pomoc
uczniowi w samodzielnym rozwoju.
3.
Motywowanie uczniów do samodzielnej pracy, wysiłku i samodoskonalenia się.
4.
Dostarczenie rodzicom i nauczycielom rzetelnej i szczegółowej informacji o
postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.Umożliwienie
nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia, doskonalenie organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
Cel główny:
Wdrażanie
do samodzielności w doskonaleniu sprawności fizycznej, do troski o zdrowie
swoje i innych, stymulowanie aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej.
Cele ogólne:
• Wzmacnianie odpowiedzialności,
samodzielności i samodyscypliny,
•
Doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole,
•
Pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa
•
Rozwijanie zachowań prozdrowotnych,
•
Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej,
•
Przygotowanie do udziału w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnej,
reprezentowaniu szkoły w zawodach sportowych.
Wymagania edukacyjne uwzględniają:
•
Stopień rozwoju umiejętności ruchowych,
•
Poziom i zakres wiedzy z kultury fizycznej,
•
Stosunek ucznia do zagadnień edukacyjnych (kompetencje, osiągnięcia),
•
Diagnozowanie i rozwój własnej sprawności fizycznej.
Przedmiotem oceny z wychowania fizycznego
jest:
•
Umiejętności ruchowe i wiadomości -stopień opanowania materiału,
•
Postępy w usprawnianiu,
•
Stopień opanowania poszczególnych umiejętności ruchowych,
•
Wiedza i umiejętność wykorzystania jej w praktyce,
•
Postawa ucznia i jego stosunek do przedmiotu,
•
Zaangażowanie na lekcjach i poza lekcjami.
Przy
ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy brać pod uwagę:
•
sprawność i umiejętności,
•
aktywność i frekwencję,
•
wiadomości,
•
reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych .
Kryteria
i sposoby oceniania:
Nauczyciel
na początku roku szkolnego informuje uczniów, rodziców lub opiekunów prawnych o
wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu
nauczania, o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz kryteriach oceny
z wychowania fizycznego.
Sprawdziany umiejętności:
W celu rozpoznania
stanu sprawności fizycznej oraz zdolności motorycznych i koordynacyjnych
uczniów w klasach pierwszych GIMNAZJUM przeprowadzane są tzw. sprawdziany – DIAGNOZA WSTĘPNA Indeks Sprawności Fizycznej
Krzysztofa Zuchory,
•
Informacje o terminie sprawdzianu podawane są z przynajmniej tygodniowym
wyprzedzeniem,
•
Uczeń ma prawo poprawić ocenę w ciągu dwóch tygodni od daty wykonania zadania
lub w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela,
•
Uczeń, który z powodu nieobecności lub innych przyczyn (np. zwolnienia
lekarskiego) nie przystąpił do testu lub sprawdzianu ma obowiązek zaliczenia w
ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły lub w innym terminie wyznaczonym przez
nauczyciela,
•
Uczeń może poprawiać ten sam sprawdzian tylko jeden raz, w tym przypadku
wpisujemy do dziennika dwie oceny przedzielone znakiem „/" ,a podczas
wystawiania oceny klasyfikacyjnej rozpatruje się ocenę wyższą,
•Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć
wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie
wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
Postanowienia
ogólne:
•
Nieprzygotowanie do lekcji to brak stroju do ćwiczeń,
•
Uczeń może zgłosić nieprzygotowania do zajęć (2 godziny w miesiącu)
•
Każde następne nieprzygotowanie wiąże się z otrzymaniem przez ucznia oceny
niedostatecznej,
•
Uczeń nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego na podstawie zwolnienia
lekarskiego przedstawionego lub zwolnienia od rodziców (prawnych opiekunów) w dniu
zajęć lekcyjnych,
•
W przypadku niedyspozycji przed zajęciami uczeń może zostać zwolniony z
czynnego udziału w lekcji, pozostaje na obiekcie sportowym z nauczycielem i
klasą,
•
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego,
•
W przypadku opuszczenia przez ucznia l/3 wszystkich zajęć (z powodu
nieobecności lub zwolnienia lekarskiego) nauczyciel ma prawo obniżyć ocenę
końcową o 1stopień, w przypadku opuszczenia ponad 50 % wszystkich zajęć
nauczycie ma prawo nie klasyfikować ucznia,
•
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego lub na wniosek jego rodziców (prawnych
opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny,
•
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z
wychowania fizycznego może zdawać egzamin poprawkowy. Egzamin poprawkowy ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
Aktywność pozalekcyjna:
•
Za reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach sportowych uczeń otrzymuje
bieżącą ocenę celującą (reprezentowanie szkoły w jednej dyscyplinie sportowej),
•
Uczeń który odmówił reprezentowania szkoły w zawodach sportowych doprowadzając
swoim zachowaniem do niewystąpienia reprezentacji szkolnej w zawodach lub
jednej z konkurencji może być ukarany obniżeniem oceny z zachowania i
wychowania fizycznego o jedną ocenę podczas klasyfikacji śródrocznej lub
rocznej/końcowej,
•
Za wykonanie prac z dziedziny kultury fizycznej (np.: plakat, przybór, gazetka,
referat) uczeń otrzymuje dodatkową ocenę z wychowania fizycznego i wpisy
pozytywne do zeszytu uwag,
•
Uczeń ma prawo uzyskać dodatkową ocenę z wychowania fizycznego za bezpośrednie
uczestnictwo w pracach związanych z kulturą fizyczną i promocją zdrowia,
•
Uczeń, którego aktywność i postawa na zajęciach wychowania fizycznego w sposób
rażący odbiega od norm przyjętych w szkole (lekceważący stosunek do obowiązków
szkolnych, wulgarne słownictwo, niszczenie mienia szkoły, agresywne i
aroganckie zachowanie wobec rówieśników i nauczyciela, zachowanie zagrażające
zdrowiu własnemu i innych, nieprzestrzeganie przyjętych zasad i regulaminów
obowiązujących podczas lekcji), może otrzymać ocenę niższą o jeden stopień w
stosunku do uzyskanych wyników śródrocznych lub rocznych.
Szczegółowe kryteria wymagań na
daną ocenę:
PROCEDURY OCENY
Ocenianie
Ocenianie
ma na celu poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz
postępach w tym zakresie, motywowanie ucznia do dalszej pracy, umożliwienie
uczniowi samorealizacji i planowania, dostarczenie rodzicom i nauczycielom
rzetelnej i szczegółowej informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych
uzdolnieniach ucznia, a także umożliwia nauczycielowi kontrolę rozwoju ucznia.
Ocena
składa się z poszczególnych składowych:
•
Chęci ,czyli wysiłku wkładanego w
wywiązywanie się z zadań
•
Postępu czyli poziomu osiągnięć zmian w
stosunku do diagnozy początkowej
•
Postawy czyli stosunku do kolegi, koleżanki, przeciwnika, nauczyciela
zaangażowanie w zajęcia i stosunku do własnej aktywności
•
Rezultatu czyli informacji o
osiągniętych wynikach
Skala ocen:
1
– niedostateczny
2
– dopuszczający
3
– dostateczny
4
– dobry
5
– bardzo dobry
6
– celujący
dodatkowe
oznaczenia - / + (tylko w przypadku ocen bieżących)
Przedmiot
oceny
Podstawą
oceny jest wysiłek własny włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenianiu podlegają:
-
sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z
przedmiotu
-
zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć
-
stosunek do partnera i przeciwnika
-
stosunek do własnego ciała
-
aktywność fizyczna
-
postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych
klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami
i
predyspozycjami
-
osiągnięte wyniki w sportach wymiernych, dokładność wykonania zadania
i poziom zdobytej wiedzy
-
frekwencja na zajęciach, a także aktywne w nich uczestnictwo
Ocena
niedostateczna
Uczeń
ma lekceważący stosunek do przedmiotu, nauczyciela oraz współćwiczących, nie
bierze czynnego udziału w lekcji, dezorganizuje pracę stwarzając
niebezpieczeństwo dla siebie i innych, często jest nie przygotowany do zajęć,
prowadzi niehigieniczny i niesportowy tryb życia, nie podnosi swoich
umiejętności w danym zakresie.
Ocena
dopuszczająca
Uczeń
nie opanował materiału podstawy programowej w stopniu dostatecznym, jest mało
sprawny fizycznie, ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi,
posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać
prostych zadań związanych z samooceną, nie jest pilny i wykazuje bardzo małe
postępy w usprawnieniu. Na zajęciach wychowania fizycznego przejawia poważne
braki w zakresie wychowania społecznego.
Ocena
dostateczna
Uczeń
opanował materiał podstawowy programowej na przeciętnym poziomie ze znacznymi
lukami, dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną. Ćwiczenia wykonuje
niepewnie, w nieodpowiednim tempie z większymi błędami technicznymi, wykazuje
małe postępy w usprawnieniu motorycznym; przejawia pewne braki w zakresie
wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej.
Ocena
dobra
Uczeń
bez zarzutów wywiązuje się ze swoich obowiązków, osiąga postęp w poszczególnych
klasach w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym, przy
pomocy nauczyciela realizuje zadania poziomu rozszerzonego, jego przygotowanie
oraz staranność do zajęć są wysokie, prowadzi higieniczny i sportowy tryb
życia, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
Ocena
bardzo dobra
Uczeń
opanował wszystkie zadania z programu rozszerzonego dla danej klasy, starannie
i sumiennie wykonuje zadania na lekcji, jest do niej przygotowany, prowadzi
sportowy i higieniczny tryb życia, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i
pozaszkolnych o charakterze sportowo-rekreacyjnym, charakteryzuje się
ponadprzeciętnymi umiejętnościami i zdolnościami sprawnościowymi,
systematycznie doskonali swoja sprawność motoryczną.
Ocena
celująca
Uczeń
wykazuje szczególne zaangażowanie w pracy, ma twórcza postawę, umiejętnościami
i wiadomościami wykracza poza program nauczania w danej klasie, prowadzi
sportowy i higieniczny tryb życia, chętnie uczestniczy w zajęciach
pozalekcyjnych i pozaszkolnych, reprezentuje szkołę na konkursach, zawodach i
olimpiadach międzyszkolnych pomaga w organizacji imprez szkolnych, jest wzorem
i przykładem dla innych.
Uczeń ma prawo zgłosić
przed lekcją nieprzygotowanie do zajęć, (dwa razy w ciągu miesiąca ) każde
kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Sposoby
informowania o ocenach
O
uzyskaniu poszczególnych ocen uczniowie i rodzice będą informowani poprzez wpis
do dziennika lekcyjnego, bezpośrednio po uzyskaniu oceny. Informacje na temat
przekazywania oceny śródrocznej i rocznej lub końcowej zawarte są w WSO.
Sposoby
sprawdzania osiągnięć:
W
wychowaniu fizycznym oceniana jest sprawność psychomotoryczna, umiejętności
ruchowe i wiadomości:
Psychomotoryka:
•
testy sprawności fizycznej,
•
zawody sportowe,
•
inne formy współzawodnictwa.
Umiejętności:
•
sprawdzian umiejętności technicznych z danej dyscypliny sportowej,
•
zadania kontrolno-oceniające
•
zawody klasowe.
Wiadomości:
•
prowadzenie rozgrzewki ogólnorozwojowej i specjalistycznej,
•
sędziowanie,
•
wykonanie prac promujących kulturę fizyczną,
•
obserwacja,
•
stosowanie metody problemowej.
Zasady współdziałania z uczniami,
rodzicami, pielęgniarką i pedagogiem
szkolnym:
•
rozmowy indywidualne z uczniami,
•
kontakt z rodzicami bezpośredni: rozmowy indywidualne, wywiadówki i
konsultacje,
•
kontakt z rodzicami pośredni: rozmowa telefoniczna, za pośrednictwem
wychowawcy, pedagoga, pielęgniarki, dyrektora, ocena w dzienniku,
•
współpraca z pedagogiem i pielęgniarką szkolną przy wystąpieniu problemów
zdrowotnych lub wychowawczych opiera się na wzajemnym informowaniu i wspólnym
podejmowaniu działań zmierzających do rozwiązania problemu lub poprawy
sytuacji.
Na
ocenę końcową ucznia z wychowania fizycznego składają się oceny cząstkowe uzyskane
w działach:
-
umiejętności, motoryka
- technika, estetyka, płynność ruchu
-
wiadomości
-
kryteria dodatkowe
a)
ocena za strój
Wymagania
dotyczące stroju:
-
biała koszulka, spodenki (leginsy, spodnie dresowe)
-
zmienne obuwie sportowe na salę gimnastyczną
-
obuwie sportowe w teren
-
w razie zbyt niskiej temperatury możliwość dodatkowego ubioru (dres, ortalion, kurtka)
Z braku stroju na lekcji wychowania fizycznego
zwalnia tylko i wyłącznie zwolnienie lekarskie. W przypadku wystąpienia nagłych
dolegliwości zdrowotnych, uczeń obowiązany jest zgłosić je przed lekcją nauczycielowi,
okazać strój sportowy i po konsultacji z nauczycielem oraz pielęgniarką szkolną
może zostać zwolniony z czynnego uczestnictwa w lekcji lub z części
wykonywanych ćwiczeń.
b) ocena za aktywność na lekcjach
Poprzez
aktywność ucznia na lekcji rozumie się: pełne zaangażowanie psychofizyczne
ucznia w wykonywanie ćwiczeń, pozytywna postawę w czasie lekcji, dbałość o
bezpieczeństwo swoje i innych uczniów, pomoc i opiekę nad uczniami słabszymi w
wykonywaniu trudnych dla niego ćwiczeń, pełna współpraca z nauczycielem w
czasie procesu lekcyjnego, chęć i pragnienie ciągłego doskonalenia i podnoszenia
swoich umiejętności i wiadomości z zakresu wychowania fizycznego, dbałość o
higienę osobistą przed jak i po lekcjach w-f.
c) systematyczny
udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych
d) udział w zawodach.
Na ocenę końcową z przedmiotu bardzo duży
wpływ ma indywidualne podejście ucznia do wychowania fizycznego, jego wysiłek
włożony w zajęcia, uwarunkowania psychofizyczne, postępy, jakie czyni w
doskonaleniu swoich umiejętności i wiadomości oraz w pokonywaniu kolejnych
barier i trudności na drodze rozwoju swojej sprawności psychoruchowej. Ocena z
w-f może ulec obniżeniu nawet w przypadku nieobecności usprawiedliwionej
(usprawiedliwienie od rodziców – wymagane jest na każdą jednostkę lekcyjną,
dłuższa niedyspozycja musi być potwierdzona przez lekarza). Systematyczność w
ćwiczeniach fizycznych jest bardzo ważna i obiektywne spojrzenie wymaga aby
wyższą ocenę postawić uczniowi systematycznie uczęszczającemu niż
niesystematycznie nawet z usprawiedliwionych przyczyn i wyższą sprawnością
fizyczną.
WPŁYW FREKWENCJI
NA OCENĘ
10% nieobecności usprawiedliwionej – bardzo
dobry
20%
nieobecności usprawiedliwionej – dobry
30%
nieobecności usprawiedliwionej – dostateczny
40%
nieobecności usprawiedliwionej – dopuszczający
powyżej
50% nieobecności zgodnie z przepisami uczeń jest nieklasyfikowany z lekcji w-f UWAGI
Uczniowie
na zajęciach wybranych przez siebie mają obowiązek uczestnictwa w tych
zajęciach i być przygotowani mieć właściwy strój sportowy i są oceniani według
przedmiotowego systemu oceniania z wychowania fizycznego obowiązującego w
Publicznym Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej w Osięcinach.
Nauczyciele wychowania fizycznego:
Tomasz Polaszewski
Andrzej Rozpędowski
|