EDUKACJA DLA
BEZPIECZEŃSTWA
NAUCZYCIEL –
MARIANNA NOWAK
Materiał nauczania jest zaplanowany na dwa semestry roku
szkolnego, w ciagu którego uczeń:
- przyswaja określony zasób wiadomości z zakresu
bezpieczeństwa;
- potrafi wykorzystać posiadane wiadomości podczas
wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
- ma poczucie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo
swoje i innych oraz przekonanie o potrzebie czynnego udziału w jego
kształtowaniu zarówno w skali lokalnej, jak i indywidualnej;
- posiada umiejętności niezbędne do indywidualnego
udzielania pierwszej pomocy w rożnych warunkach zagrażających życiu,
zdrowiu i mieniu oraz wie, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych;
- zna sygnały alarmowe i związane z nimi zasady
postępowania;
- rozpoznaje stany zagrożenia życia i zdrowia
człowieka;
- zna metody przywracania podstawowych czynności
życiowych człowieka i potrafi je praktycznie zastosować;
- rozumie mechanizmy wstrząsu pourazowego;
- zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy nagłych
zasłabnięciach, omdleniach i utonięciach;
- zna sposoby tamowania krwotoków, rozpoznawania i
opatrywania ran oraz potrafi je zastosować praktycznie;
- zna zasady pierwszej pomocy przy urazach termicznych
(oparzeniach, odmrożeniach, wychłodzeniu organizmu);
- zna zasady postępowania przy porażeniach prądem
elektrycznym;
- rozróżnia zatrucia na postawie objawów oraz zna
zasady udzielenia pierwszej pomocy;
- zna czynności pierwszej pomocy przy złamaniach oraz
urazach stawów i potrafi zastosować je;
- rozumie zjawisko paniki;
- zna istotę zagrożeń, jakie niesie za sobą powódź;
- zna przyczyny powstania pożarów i sposoby ich
zapobiegania;
- wie, jak posługiwać się podręcznym sprzętem
przeciwpożarowym;
- zna zasady postępowania na wypadek pożaru w szkole;
- zna istotę katastrof i awarii technicznych;
- zna źródła promieniowania oraz potrafi wymienić jego
skutki;
- zna i stosuje zasady ochrony wody i żywności na
wypadek zagrożenia.
Metody pracy:
- ćwiczenia praktyczne: pierwsza pomoc w różnych
przypadkach zagrożeń indywidualnych i zbiorowych;
- ćwiczenia źródłowe: alarmowanie, analiza dokumentów
kierowanych do ludności przez lokalne struktury zarządzania kryzysowego,
regulaminu szkoły;
- dyskusje: problemy związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa sobie i społeczeństwu, psychologiczne skutki zagrożeń
współczesnej cywilizacji;
- burza mózgów: tematy dotyczące zagrożeń współczesnej
cywilizacji;
- technika „dramy”: zajęcia o pierwszej pomocy
przedmedycznej.
Ocenie podlega:
- wypowiedź ustna;
- sprawdziany;
- ćwiczenia praktyczne;
- test semestralny;
- prowadzenie zeszytu ćwiczeń;
- dodatkowo dla zainteresowanych: aktywność w czasie
zajęć, zaangażowanie poza programem w danym roku szkolnym – konkursy,
zawody.
Opracowano na podstawie: M. Borowiecki, Edukacja dla
bezpieczeństwa. Program nauczania, Warszawa 2011.
|