Jesteś na stronie Publicznego Gimnazjum w Osięcinach


  Dodaj do ulubionych
  Poleć stronę innym
  Wyślij e-mail
Menu główne
  Strona główna
  Historia
  Dyrekcja
  Nauczyciele
  Samorząd
  Zestawy Podręczników
  Plan lekcji
  Uczniowie
  Pedagog
  Biblioteka
  Rada Rodziców
  Konsultacje nauczycielskie
  Przyjaciele szkoły
Przydatne linki

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
WŁOCŁAWEK
EDUSEEK
INTERKLASA
EDUKACJA
GIMNAZJUM
STRONA PROJEKTU COMENIUS
BEZPIECZNY INTERNET
E-TWINNING

Nasz adres

Publiczne Gimnazjum
im. Ziemi Kujawskiej
ul. Traugutta 1
88-220 OSIĘCINY
Tel. (054) 265 02 60
gimosieciny@wp.pl

Przedmioty
  Język polski
  Język angielski
  Język niemiecki
  Historia
  WOS
  Biologia
  Chemia
  Geografia
  Matematyka
  Technika
  Informatyka
  Fizyka
  Religia
  W-F
  Zajęcia artystyczne
  Muzyka
  Edukacja dla bezpieczeństwa

Lekcje matematyki w praktyce
Aneta Ratajczyk, Tomasz Polaszewski

Ciekawe lekcje matematyki niekoniecznie muszą odbywać się
 w szkolnej ławce.

Bardzo trafne jest stwierdzenie:  

„Powiedz mi, a zapomnę;

pokaż mi, a zapamiętam;

zaangażuj mnie, a zrozumiem".



Sięgając  po innowacyjne rozwiązania w nauczaniu matematyki zaproponowaliśmy uczniom zajęcia w praktyce.

        Uczniowie mieli okazję poznać matematykę właśnie od takiej - ciekawej strony dzięki zajęciom, na których wykorzystywali zdobytą wiedzę
i umiejętności z geometrii do rozwiązywania problemów matematycznych
w sytuacjach praktycznych.

Na realizację zajęć, w każdej klasie przewidziano dwie godziny lekcyjne. Jedna w terenie w celu dokonania pomiarów, druga w sali lekcyjnej, gdzie zdobyte informacje wykorzystano do rozwiązywania problemów matematycznych.

W klasach pierwszych uczniowie dokonywali pomiaru fragmentu chodnika wokół szkoły, który złożony był z różnych części w kształcie figur geometrycznych. Celem tych działań było obliczenie powierzchni chodnika i ustalenie ilości i kosztów zakupu farby potrzebnej do jego pomalowania.

Uczniowie pracowali w 4- osobowych grupach.  Na pierwszej lekcji dokonywali odpowiednich pomiarów wynikających ze wzorów na pola figur płaskich. Na drugiej wykorzystali je do rozwiązania zadań matematycznych.

Po dwie grupy miały do wykonania to samo zadanie.

Podczas prezentacji  można było porównać sposób i poprawność wykonania zadania. Podobnie pracowali uczniowie klas trzecich. 

  Mieli oni za zadanie obliczyć powierzchnię kolumn w kształcie walca, znajdujących się w otoczeniu szkoły oraz ustalić ilość i koszt zakupu farby na ich pomalowanie.

Uczniowie klas drugich dokonywali pomiarów w budynku szkolnym. Mierzyli stoliki
w czytelni w celu ustalenia ilości i wartości zakupu materiału na obrusy.

        Dokonywali również pomiarów lamperii na korytarzu szkolnym, aby ustalić koszt zakupu farby na jej pomalowanie.

Lekcje matematyki poza sala lekcyjna cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów, którzy
z zaangażowaniem pracowali w grupach. Byli zdyscyplinowani, ale jednocześnie swobodnie wymieniali swoje poglądy oraz dzielili się wiedza
i doświadczeniem. W czasie dokonywania pomiarów wzajemnie się uzupełniali i wspomagali. Doskonalili nie tylko umiejętności matematyczne, ale także planowanie i współpracę w zespole.

 

Agnieszka Waloszek
Zofia Kwaśna

 

 
 
  

2003 © GZK Osięciny Admin - Agnieszka Młotkowska