|
Aneta Ratajczyk, Tomasz Polaszewski |
Ciekawe lekcje matematyki niekoniecznie muszą odbywać się
w szkolnej ławce.
Bardzo trafne jest stwierdzenie:
„Powiedz mi, a zapomnę;
pokaż mi, a zapamiętam;
zaangażuj mnie, a zrozumiem".
Sięgając po innowacyjne rozwiązania w nauczaniu
matematyki zaproponowaliśmy uczniom zajęcia w praktyce.
Uczniowie mieli okazję poznać
matematykę właśnie od takiej - ciekawej strony dzięki zajęciom, na których
wykorzystywali zdobytą wiedzę
i umiejętności z geometrii do rozwiązywania problemów matematycznych
w sytuacjach praktycznych.
Na realizację zajęć, w każdej
klasie przewidziano dwie godziny lekcyjne. Jedna w terenie w celu dokonania
pomiarów, druga w sali lekcyjnej, gdzie zdobyte informacje wykorzystano do
rozwiązywania problemów matematycznych.
W klasach pierwszych uczniowie
dokonywali pomiaru fragmentu chodnika wokół szkoły, który złożony był z różnych
części w kształcie figur geometrycznych. Celem tych działań było obliczenie
powierzchni chodnika i ustalenie ilości i kosztów zakupu farby potrzebnej do
jego pomalowania.
Uczniowie pracowali w 4-
osobowych grupach. Na pierwszej lekcji
dokonywali odpowiednich pomiarów wynikających ze wzorów na pola figur płaskich.
Na drugiej wykorzystali je do rozwiązania zadań matematycznych.
Po dwie grupy miały do wykonania
to samo zadanie.
Podczas prezentacji można było porównać sposób i poprawność
wykonania zadania. Podobnie pracowali uczniowie klas
trzecich.
Mieli oni za zadanie obliczyć powierzchnię kolumn w kształcie walca,
znajdujących się w otoczeniu szkoły oraz ustalić ilość i koszt zakupu farby na
ich pomalowanie.
Uczniowie klas drugich dokonywali
pomiarów w budynku szkolnym. Mierzyli stoliki
w czytelni w celu ustalenia ilości i wartości zakupu materiału na obrusy.
Dokonywali również pomiarów lamperii na
korytarzu szkolnym, aby ustalić koszt zakupu farby na jej pomalowanie.
Lekcje matematyki poza sala
lekcyjna cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów, którzy
z zaangażowaniem pracowali w grupach. Byli zdyscyplinowani, ale jednocześnie
swobodnie wymieniali swoje poglądy oraz dzielili się wiedza
i doświadczeniem. W czasie dokonywania pomiarów wzajemnie się uzupełniali i
wspomagali. Doskonalili nie tylko umiejętności matematyczne, ale także
planowanie i współpracę w zespole.
Agnieszka Waloszek Zofia Kwaśna
|