Jesteś na stronie Publicznego Gimnazjum w Osięcinach


  Dodaj do ulubionych
  Poleć stronę innym
  Wyślij e-mail
Menu główne
  Strona główna
  Historia
  Dyrekcja
  Nauczyciele
  Samorząd
  Zestawy Podręczników
  Plan lekcji
  Uczniowie
  Pedagog
  Biblioteka
  Rada Rodziców
  Konsultacje nauczycielskie
  Przyjaciele szkoły
Przydatne linki

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
WŁOCŁAWEK
EDUSEEK
INTERKLASA
EDUKACJA
GIMNAZJUM
STRONA PROJEKTU COMENIUS
BEZPIECZNY INTERNET
E-TWINNING

Nasz adres

Publiczne Gimnazjum
im. Ziemi Kujawskiej
ul. Traugutta 1
88-220 OSIĘCINY
Tel. (054) 265 02 60
gimosieciny@wp.pl

Przedmioty
  Język polski
  Język angielski
  Język niemiecki
  Historia
  WOS
  Biologia
  Chemia
  Geografia
  Matematyka
  Technika
  Informatyka
  Fizyka
  Religia
  W-F
  Zajęcia artystyczne
  Muzyka
  Edukacja dla bezpieczeństwa

Matematyka niejedno ma imię...
Aneta Ratajczyk, Tomasz Polaszewski
W planie obchodów Roku Matematyki jednym z bardzo ważnych elementów było wykorzystanie i ćwiczenie umiejętności matematycznych na różnych przedmiotach. W związku z tym do realizacji tego zadania włączyliśmy innych nauczycieli, którzy realizując treści programowe z danego przedmiotu wykorzystywali jednocześnie umiejętności matematyczne uczniów.


Na przedmiotach, takich jak: chemia , fizyka, geografia, informatyka umiejętności matematyczne są na porządku dziennym, bowiem uczniowie przekształcają wzory, podstawiają do nich dane liczbowe, zamieniają jednostki, rozwiązują równania zapisane w postaci proporcji, stosują skalę, analizują wykresy, wykonują obliczenia.

        Konkretnymi przykładami realizacji tego zadania są lekcje chemii.

W klasach I :

-         wykorzystanie równań z jedna niewiadomą
w rozwiązywaniu zadań związanych z prawem zachowania masy

W klasach II :

-         obliczanie stężenia procentowego kwasów, wodorotlenków i  soli w roztworach wodnych.

W klasach III :

- matematyczne uzgadnianie stron równań reakcji spalania węglowodorów, alkoholi i kwasów

Na lekcjach fizyki w klasach pierwszych uczniowie rozwiązywali zadania
z ruchu niejednostajnego
oraz ruchu jednostajnie przyspieszonego, podczas których dokonywali przeliczeń jednostek prędkości, czasu oraz drogi
a także przekształcali wzory.

Na lekcjach informatyki uczniowie klas trzecich wykonywali obliczenia matematyczne z zastosowaniem programu komputerowego. Tworzyli diagramy, tabele,wykresy.

Wykorzystanie umiejętności matematycznych uczniów na przedmiotach humanistycznych jest trudniejsze, ale możliwe.

Potwierdzeniem tego są lekcje historii i języka polskiego.

       Na lekcji historii w klasie II a uczniowie powtarzali wiadomości dotyczące epoki oświecenia w Europie.

       Jednym z zadań były ćwiczenia na osi czasu. Uczniowie obliczali ramy czasowe epoki w Europie i Polsce,
 
różnice w czasie dzielące dane wydarzenia oraz umiejscawiali wydarzenia na osi czasu. Przy okazji ćwiczyli rachunek pamięciowy oraz działania sposobem pisemnym.

       Podobne zadanie miała  klasa III a utrwalając wiadomości dotyczące okresu średniowiecza.

       W klasie I b uczniowie po omówieniu sprawdzonego testu dotyczącego wiadomości
z działu: „ Polska pierwszych Piastów”, obliczali procent uzyskanych przez siebie punktów. Wykonywali obliczenia sposobem pisemnym lub na kalkulatorze.

        Na języku polskim w klasie III b uczniowie opisywali 

    Goplanę na podstawie fragmentu    „ Balladyny”

     J. Słowackiego. Po przeczytaniu  wskazanego fragmentu, liczyli wyrazy za pomocą , których poeta opisał Goplanę. Następnie obliczali jaki procent wszystkich wyrazów stanowią rzeczowniki, przymiotniki , czasowniki i inne części mowy. 

        Podobne zadanie mieli uczniowie  klasy I c, którzy opisywali kamizelkę na podstawie fragmentu noweli
B. Prusa pt. „ Kamizelka”. Uczniowie ćwiczyli obliczenia procentowe pamięciowo i pisemnie . Poprawność obliczeń sprawdzali na kalkulatorze .

        Na języku polskim  w klasie III c uczniowie po otrzymaniu sprawdzonego testu ze znajomości lektury
W. Szekspira „ Romeo i Julia” obliczali procent zdobytych punktów. 

                               

     Połączenie wiedzy humanistycznej
z umiejętnościami matematycznymi było zarówno dla  uczniów, jak  i nauczycieli ciekawym doświadczeniem.


Agnieszka Waloszek

Zofia Kwaśna

 

 
 
 
 
 
 
 

2003 © GZK Osięciny Admin - Agnieszka Młotkowska