|
Aneta Ratajczyk, Tomasz Polaszewski |
W planie obchodów Roku Matematyki jednym z bardzo ważnych elementów było wykorzystanie i ćwiczenie umiejętności matematycznych na różnych przedmiotach. W związku z tym do realizacji tego zadania włączyliśmy innych nauczycieli, którzy realizując treści programowe z danego przedmiotu wykorzystywali jednocześnie umiejętności matematyczne uczniów.
Na przedmiotach, takich jak:
chemia , fizyka, geografia, informatyka umiejętności matematyczne są na
porządku dziennym, bowiem uczniowie przekształcają wzory, podstawiają do nich
dane liczbowe, zamieniają jednostki, rozwiązują równania zapisane w postaci
proporcji, stosują skalę, analizują wykresy, wykonują obliczenia.
Konkretnymi przykładami realizacji tego
zadania są lekcje chemii.
W klasach I :
-
wykorzystanie równań z jedna niewiadomą
w rozwiązywaniu zadań związanych z prawem zachowania masy
W klasach II :
-
obliczanie stężenia procentowego kwasów,
wodorotlenków i soli w roztworach
wodnych.
W klasach III :
- matematyczne uzgadnianie stron
równań reakcji spalania węglowodorów, alkoholi i kwasów
Na lekcjach fizyki w klasach
pierwszych uczniowie rozwiązywali zadania
z ruchu niejednostajnego
oraz ruchu jednostajnie przyspieszonego, podczas których dokonywali przeliczeń
jednostek prędkości, czasu oraz drogi
a także przekształcali wzory.
Na lekcjach informatyki uczniowie
klas trzecich wykonywali obliczenia matematyczne z zastosowaniem programu
komputerowego. Tworzyli diagramy, tabele,wykresy.
Wykorzystanie umiejętności
matematycznych uczniów na przedmiotach humanistycznych jest trudniejsze, ale
możliwe.
Potwierdzeniem tego są lekcje
historii i języka polskiego.
Na lekcji historii w klasie II a
uczniowie powtarzali wiadomości dotyczące epoki oświecenia w Europie.
Jednym z zadań były ćwiczenia na osi
czasu. Uczniowie obliczali ramy czasowe epoki w Europie i Polsce,
różnice w czasie dzielące dane wydarzenia oraz
umiejscawiali wydarzenia na osi czasu. Przy okazji ćwiczyli rachunek pamięciowy
oraz działania sposobem pisemnym.
Podobne zadanie miała klasa III a utrwalając wiadomości dotyczące
okresu średniowiecza.
W klasie I b uczniowie po omówieniu
sprawdzonego testu dotyczącego wiadomości
z działu: „ Polska pierwszych Piastów”, obliczali procent uzyskanych przez
siebie punktów. Wykonywali obliczenia sposobem pisemnym lub na kalkulatorze.
Na języku polskim w klasie III b
uczniowie opisywali
Goplanę na podstawie fragmentu „ Balladyny”
J. Słowackiego. Po przeczytaniu wskazanego fragmentu, liczyli wyrazy za
pomocą , których poeta opisał Goplanę. Następnie obliczali jaki procent
wszystkich wyrazów stanowią rzeczowniki, przymiotniki , czasowniki i inne
części mowy.
Podobne zadanie mieli
uczniowie klasy I c, którzy opisywali
kamizelkę na podstawie fragmentu noweli
B. Prusa pt. „ Kamizelka”. Uczniowie ćwiczyli obliczenia procentowe pamięciowo
i pisemnie . Poprawność obliczeń sprawdzali na kalkulatorze .
Na języku polskim w klasie III c uczniowie po otrzymaniu
sprawdzonego testu ze znajomości lektury
W. Szekspira „ Romeo i Julia” obliczali procent zdobytych punktów.
Połączenie
wiedzy humanistycznej
z umiejętnościami matematycznymi było zarówno dla uczniów, jak
i nauczycieli ciekawym doświadczeniem.
Agnieszka Waloszek
Zofia Kwaśna
|