Koło chemiczne - zajęcia prowadzi mgr Paweł Kamiński
Przewidywane osiągnięcia uczestników koła chemicznego
uczeń zna: -budowę układu okresowego pierwiastków, -konfigurację elektronową atomów, -pojęcie mola, -interpretację molową równania chemicznego, -pojęcie masy milowej, -pojęcie stężenia molowego, -mocne i słabe elektrolity, -rodzaje soli, -sposoby otrzymywania soli, -główne reakcje soli, -podział związków chemicznych, -tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków, -izomerię węglowodorów, -rzędowość alkoholi, -właściwości chemiczne alkoholi, -wpływ alkoholu na organizm człowieka, -budowę cząsteczek, sposoby otrzymywania, zastosowania: alkoholi, fenoli, aldehydów, [color=green]ketonów, kwasów karboksylowych, estrów.
uczeń potrafi:[/color]-korzystać z: układu okresowego pierwiastków, tabeli rozpuszczalności, krzywych rozpuszczalności, -określić elektroujemność pierwiastków, -określić typ wiązania chemicznego, -zastosować mole w obliczeniach chemicznych, -wykonywać obliczenia w oparciu o interpretację równania chemicznego, -wykonać proces krystalizacji, -obliczyć stężenia: procentowe i molowe, -przeliczać stężenia, -sporządzać roztwory o określonym stężeniu, -zaplanować i przeprowadzać samodzielnie doświadczenia chemiczne, -zapisać równania reakcji w sposób: cząsteczkowy, jonowy, -pisać wzory sumaryczne i strukturalne związków chemicznych, -podawać nazwy systematyczne i strukturalne związków chemicznych, -orientować się w chemii nieorganicznej i organicznej, -prezentować swoje osiągnięcia, -wykonać plansze, metaplany, gry dydaktyczne, albumów, modele z plasteliny.
------------------------------------------------------------------------------- Konspekt zajęć koła chemicznego
Temat: [color=green][i]Otrzymujemy estry –związki pachnące w chemii.
[color=red] Cele ogólne:[/color] - otrzymywanie estrów, - badanie właściwości estrów - zastosowanie estrów [color=darkred]Cele operacyjne:[/color] [color=brown]Uczeń wie:[/color]- jakie związki nazywamy estrami, - jak otrzymać dowolny ester, - jakie są właściwości estrów, - jakie jest zastosowanie estrów w życiu codziennym.
[color=orange]Uczeń umie:[/color] - zaprojektować doświadczenia, w których można otrzymać estry, - zbudować modele cząsteczek estrów, - przedstawić budowę estrów, - ułóżyć i odpowiednio zinterpretować równanie reakcji chemicznej otrzymywanych estrów, - podawać nazwy różnych estrów,
[color=green]Metody:[/color]- podająca (pogadanka), - praktyczna (wykonanie doświadczeń otrzymywania estrów), - aktywizująca (burza mózgów), - praca z programem komputerowym „Chemia dla gimnazjum”
[color=blue] Środki dydaktyczne:[/color]- probówki, zlewki, pipeta, palnik, - plastikowe modele atomów, - odczynniki chemiczne: kwas octowy, kwas mrówkowy, kwas masłowy, etanol, propanol, butanol, - karta pracy ucznia.
[b][color=red] Przebieg zajęć[/color][/b]1.Część nawiązująca: - przypomnienie budowy kwasów karboksylowych, alkoholi i estrów, - podanie przykładów wzorów i nazw kwasów karboksylowych i alkoholi. 2.Część właściwa: - przedstawienie tematu i celu ogólnego zajęć, - przypomnienie zasad bezpiecznego wykonywania doświadczeń na zajęciach z chemii, - omówienie przez nauczyciela mechanizmu i roli stężonego kwasu siarkowego(VI) w reakcji estryfikacji, - zaprojektowanie przez uczniów doświadczeń w celu uzyskania różnych estrów (wykorzystanie kart pracy ucznia), - zapisanie równań reakcji otrzymywania estrów: octanu etylu, mrówczanu metylu, octanu butylu,
- wyjaśnienie pochodzenia grup alkilowych w cząsteczkach estrów, - zbudowanie modeli cząsteczek estrów, - przygotowanie przez uczniów odpowiedniego zestawu odczynników i szkła laboratoryjnego do doświadczeń, - wykonanie przez uczniów doświadczeń otrzymywania estrów, - określenie właściwości estrów (stan skupienia, rozpuszczalność, palność), - sprawdzanie i określenie zapachu otrzymanych estrów, - wyszukiwanie przykładów zastosowania estrów w życiu codziennym, - uporządkowanie miejsca pracy, - wykonanie ćwiczeń z programu komputerowego dotyczących estrów. 3.Część podsumowująca: - w jakich reakcjach powstają estry, - jakich substratów należy użyć, aby otrzymać dany ester, - gdzie są zastosowane i jakie maja właściwości estry. 4.Zadanie domowe: - zapisz reakcję otrzymywania estru maślanu butylu, który ma zapach banana, - podaj różnicę między kisielem wyprodukowanym fabrycznie, a kisielem wykonanym w domu z mąki ziemniaczanej i soku owocowego. 5.Ewaluacja zajęć: - sporządzenie wystawy modeli cząsteczek estrów, - rozwiązanie krzyżówki, - wypełnienie karty ewaluacyjnej przez ucznia.
|